آلیاژهای فلزی

آلیاژهای فلزی

ورق آلیاژی چیست؟

ورق آلیاژی، در حقیقت از فولاد آلیاژی ساخته می‌شود و ترکیب عناصر از فلزات و غیر فلزات با فولاد کربن است. فولادهای آلیاژی خصوصیات مختلف محیطی، شیمیایی و فیزیکی را نشان می‌دهند که با توجه به عناصر مورد استفاده در آلیاژ متفاوت است. حتی نسبت عناصر آلیاژی می‌تواند خواص مکانیکی مختلفی را فراهم کند. فولاد آلیاژی با استفاده از فرایندهای صنعتی به صورت ورق های آلیاژی در می‌آیند و در نهایت در ساخت سایر قطعات مورد استفاده قرار می‌گیرند.

  انتخاب نوع ماده به کار رفته در ورق آلیاژی تا حد زیادی به کاربرد نهایی قطعات ساخته شده بستگی دارد، ویژگی‌هایی که در ساخت و انتخاب ورق‌های فلزی باید در نظر گرفت شامل شکل پذیری، قابلیت جوش پذیری، مقاومت در برابر خوردگی، استحکام، وزن و هزینه می‌باشد. متداول‌ترین موادی که در ساخت صفحات فلزی استفاده می‌شود شامل: فولاد ضد زنگ، فولاد نورد سرد، فولاد پیش ساخته، آلومینیوم، مس، برنج، قلع، نیکل و تیتانیوم می‌باشد. عناصر آلیاژی می توانند فولاد کربن را از چند طریق تغییر دهند. به عنوان مثال، اگر برای کاربردهای خاص به ویژگی‌هایی مانند مقاومت بالا و قابلیت جوشکاری در فولاد نیاز باشد، می توان به جای فولاد کربن از آلیاژ آن استفاده کرد، چون این خواص به تنهایی در کربن موجود نیست. آلیاژکردن می‌تواند بر ریزساختارها، شرایط عملیات حرارتی و خصوصیات مکانیکی از جمله: دمای ذوب، چگالی و… تأثیر بگذارد. فناوری پیشرفته کنونی با رایانه‌های پرسرعت می‌تواند خواص و ساختارهای کوچک فولاد را در صورت فرم‌دهی تحت سرما، عملیات حرارتی، نورد گرم یا آلیاژکردن پیش‌بینی کند.

ویژگی‌ها و ساخت ورق‌های آلیاژی

  دو نوع فولاد آلیاژی وجود دارد: فولاد با آلیاژ کم و فولاد با آلیاژ بالا. همانطور که قبلاً ذکر شد، ترکیب و نسبت عناصر آلیاژی خصوصیات مختلف فولاد آلیاژی را تعیین می‌کند. فولادهای کم آلیاژ آن‌هایی هستند که حداکثر ۸ درصد عناصر آلیاژی دارند در حالی‌که فولادهای آلیاژ بالا بیش از ۸ درصد عناصر آلیاژی دارند. حدود ۲۰ عنصر آلیاژی وجود دارد که می‌توان به فولاد کربن اضافه کرد و درجه‌های مختلفی از فولاد آلیاژی تولید نمود. که هر کدام خواص مختلفی را فراهم می‌کنند. برخی از عناصر مورد استفاده و تأثیرات آن‌ها عبارتند از: آلومینیوم : می‌تواند فولاد را در برابر فسفر، گوگرد و اکسیژن محافظت کند. کروم : می‌تواند مقاومت، سختی و مقاومت در برابر سایش را افزایش دهد. مس : می‌تواند مقاومت در برابر خوردگی را افزایش دهد. منگنز : مقاومت در دمای بالا، مقاومت در برابر سایش، شکل‌پذیری و سختی را افزایش می‌دهد. نیکل : باعث افزایش مقاومت در برابر خوردگی و اکسیداسیون و همچنین استحکام فولاد آلیاژی می‌شود. سیلیکون : قدرت مغناطیسی و استحکام را افزایش می‌دهد. تنگستن : می‌تواند استحکام و سختی را افزایش دهد. وانادیوم : باعث افزایش خوردگی، مقاومت در برابر ضربه، استحکام و چقرمگی می‌شود. بیسموت : توانایی بهبود قابلیت تراش محصول نهایی را دارد. کبالت : می‌تواند ثبات فولاد آلیاژی را افزایش دهد و همچنین باعث تشکیل گرافیت آزاد شود. وانادیوم : استحکام آلیاژ، چقرمگی آن، توانایی آن در برابر خوردگی و مقاومت در برابر ضربه را افزایش می‌دهد. تیتانیوم : سختی محصول را افزایش داده و استحکام آن را بهبود می‌بخشد. مولیبدن به کاهش غلظت کربن کمک می‌کند و قادر است مقداری به مقاومت در دمای اتاق اضافه کند. عناصر آلیاژی دیگر که خواص متنوعی را فراهم می‌کنند شامل : سلنیوم، تلوریم، سرب، بور، گوگرد، نیتروژن، زیرکونیوم و نیوبیم است. بسته به خصوصیات موردنظر می‌توان این عناصر را به تنهایی یا طی ترکیبات مختلف، برای ساخت فولاد ورق آلیاژی استفاده کرد.

ورق‌‌های فلزی

  طی فرایند ریخته‌گری تولید می‌شوند، بدین صورت که قطعات داغ فلزی تحت فشار از بین رول‌ها و یک سری پایه‌های نورد سفت عبور می‌کنند که حرکت در جهت باعث نازک‌تر و طولانی‌تر شدن ورقه‌ها می‌شود. برای نازک شدن آن‌ها، این ورق‌ها از پایه‌های نوردی نهایی عبور می‌کنند و سپس خنک می‌شوند و به صورت مارپیچ حلقه‌ای در می‌آیند. این فرآیند ساده اساس تولید روکش، ورق و فویل فلزی است. ورق آلیاژی، پرکاربردترین نوع ورق‌های فلزی است.

کاربردهای ورق آلیاژی

  صدها محصول وجود دارد که می‌توان از فولادهای آلیاژی با ترکیبات مختلف تولید کرد. که شامل: لوله‌های فولادی آلیاژی، صفحات و ورق‌های آلیاژی، میله‌های فولادی آلیاژی، سیم ها، اتصالات جعلی فولادی آلیاژی، فلنج‌های فولادی آلیاژی، و … است. این محصولات آلیاژی در صنایع مختلفی مانند اتومبیل‌سازی، معدن، ماشین آلات و تجهیزات، راه آهن ،راه سازی ،ساختمان‌ها ، لوازم خانگی و …کاربردهای زیادی دارند.

ورق‌ آلیاژی

  به عنوان یکی از محصولات فولاد آلیاژی، نیز کاربردهای زیادی دارد. ورق یکی از اشکال اساسی است که در فلزکاری استفاده می‌شود چون می‌توان آن را برش داده و به اشکال مختلف خم کرد. برای مثال ورق آلیاژی آلومینیوم، ماده نورد سردی که ضخامت آن معمولا بین ۰.۲ میلی‌متر تا ۶ میلی‌متر تعریف می‌شود. البته ضخامت ورق‌ها بسته به نوع کاربردی که قرار است داشته‌باشند، تعیین می‌شود. ورق آلیاژی، یکی از پرکاربردترین شکل‌های آلیاژ و ورق‌‌های فلزی است و در صنایع مختلفی کاربرد دارد، برای مثال: در بسته‌بندی از ورق برای تولید قوطی و بسته بندی محصولات، در حمل و نقل برای تولید صفحات بدنه خودروها و کامیون ها، در هوا و فضا برای ساخت بدنه هواپیماها وبالگردها، در معماری برای سقف و نمای ساختمان، در تجهیزات کارخانه‌های مواد شیمیایی و داروسازی و در نهایت این‌که کاربرد ورق آلیاژی را می‌توان حتی در لوازم خانگی و ظروف آشپزی، نیز مشاهده کرد.

مرکز و تامین کننده ورق‌های آلیاژی

  مجموعه آکام فولاد نیما یکی از تامین کننده‌های پیشرو انواع ورق‌های فلزی، از جمله ورق سیاه، ورق روغنی، ورق گالوانیزه، ورق رنگی، ورق اسید شویی، ورق استیل و ورق آلیاژی است، و قطعاتی فولادی همچون میلگرد اجدار و تیرآهن را نیز ارائه می‌دهد. شما می‌توانید انواع محصولات فولاد آلیاژی با کیفیت را با استحکام بالا، مقاومت بالا در برابر خوردگی و… را با توجه به مورد مصرفی خود از مجموعه آکام فولاد نیما تهیه نمایید. در وب سایت شرکت آکام فولاد نیما مکانات متنوعی برای شما فراهم است: شما می‌توانید از قیمت محصولات که براساس آخرین قیمت‌های روز می‌باشد آگاهی کسب کنید. محصولات فلزی موردنظر خود را به صورت آنلاین سفارش دهید. مشاوران و پشتیبانان آنلاین مجموعه ما پاسخگوی سوالات مرتبط شما در زمینه محصولات و خدمات ارائه شده ما هستند.

منبع : سایتهای اینترنتی معتبردر حوزه ی  آهن آلات
باز نویسی  متن : واحد تحقیق و توسعه شرکت آکام فولاد نیما
کپی و نشراین متن با درج نام شرکت آکام فولاد نیما ، تهیه و توزیع کننده ی  کلیه مقاطع فولادی و ورق های آلیاژی بلا مانع میباشد

قیمت کلیه مقاطع فولادی

۱ – قیمت انواع ورق آلات فولادی که شامل:    
قیمت ورق سیاه – قیمت ورق آجدار قیمت ورق روغنی– قیمت ورق آلیاژی– قیمت ورق گالوانیزه – قیمت ورق رنگی– قیمت انواع ورق استیل
۲ -قیمت انواع میلگرد که شامل:
قیمت میلگرد ساده – قیمت کلاف آجدار – قیمت میلگرد آجدار
۳ -قیمت تیرآهن که شامل:
قیمت تیرآهن IPE – قیمت تیرآهن زنبوری– قیمت تیرآهن هاش
۴ -قیمت نبشی و ناودانی که شامل:
قیمت نبشی– قیمت ناودانی– قیمت سپری
۵ -قیمت انواع قوطی و پروفیل که شامل:
قیمت پروفیل صنعتی  – قیمت پروفیل مبلی – قیمت پروفیل گالوانیزه – قیمت پروفیل ستونی  قیمت پروفیل زد Z– قیمت پروفیل درب و پنجره

۶ -قیمت انواع لوله های ساختمانی و صنعتی شامل:
قیمت لوله گالوانیزه  لوله  مانیسمان – قیمت لوله مبلی روغنی قیمت لوله گازی روکار و توکار– قیمت لوله اسپیرال قیمت لوله داربستی قیمت لوله های صنعتی