مقایسه فولاد استنلس استیل و فولاد گالوانیزه

مقایسه فولاد استنلس استیل و فولاد گالوانیزه

 
فولاد گالوانیزه و فولاد استنلس استیل هر دو در محیط هایی استفاده می شوند که در معرض خوردگی هستند. هزینه های هر یک از مواد به طور قابل توجهی متفاوت است . فولاد استنلس استیل در هزینه های مواد و کار بسیار گران تر است و زمانی که برای کاربردهای زیبایی شناختی یا غیر واکنشی مورد نیاز است، گزینه بهتری است.

فولاد گالوانیزه چیست؟

 
فولاد گالوانیزه فولادی است که با یک لایه نازک روی پوشش داده شده است. روی، مانند اکثر فلزات، هنگامی که در معرض هوا قرار می گیرد یک لایه اکسید تولید می کند و این لایه اکسید، روی را از خوردگی بیشتر محافظت می کند. اغلب می‌توانید عناصر گالوانیزه را در محیط‌هایی ببینید که زیبایی‌شناسی یا واکنش‌پذیری دغدغه اصلی نیست.

فولاد گالوانیزه
لوله بخاری – نمونه ای از موارد استفاده فولاد گالوانیزه

فولاد استنلس استیل چیست؟

 
فولاد استنلس استیل یک اصطلاح گسترده برای بسیاری از آلیاژهای فولادی است که محتوای کروم بالایی دارند. کروم با هوا واکنش می دهد و یک سد اکسید کروم تشکیل می دهد که از خوردگی بیشتر فلز جلوگیری می کند و می تواند طول عمر آن را افزایش دهد. طاق دروازه در سنت لوئیس نمونه خوبی از دوام فولاد استنلس استیل است. آلیاژهای استنلس استیل بسیار غیر واکنشی هستند، بنابراین برای مصارف غذایی و پزشکی مناسب هستند.

فولاد استیل
طاق دروازه سنت لوئیس – نمونه ای از موارد استفاده فولاد استنلس استیل

هزینه ساخت:

 
هزینه ساخت فولاد گالوانیزه کمی بیشتر از فولاد ساختاری معمولی است ولی هزینه مواد فولاد استنلس استیل چهار تا پنج برابر فولاد گالوانیزه است.
فولاد گالوانیزه را می توان مانند فولاد معمولی ساخت و تغییر داد که آن را به گزینه ای بسیار مقرون به صرفه تبدیل می کند. هر کسی که می تواند با فولاد کار کند می تواند با فولاد گالوانیزه نیز کار کند، اگرچه باید اقدامات احتیاطی را از بخارهای سمی خفیف انجام دهد.
ساخت و تغییر فولاد استنلس استیل سخت تر است و باید صنعتگرانی را پیدا کرد که در این کار مهارت داشته باشند. این صنعتکاران به دلیل مهارت خاصی که دارند نسبت به فولادکاران معمولی هزینه بیشتری دریافت می کنند. آنها ممکن است برای ساخت فولاد ضد زنگ ۵۰ درصد بیشتر از فولاد گالوانیزه هزینه دریافت کنند.

نتیجه گیری:

 
هر دو فولاد گالوانیزه و استنلس استیل محافظت عالی در برابر خوردگی دارند و می توانند برای مدت طولانی استفاده شوند، اما این دو در قیمت تفاوت زیادی دارند و قیمت فولاد استنلس استیل چند برابر فولاد گالوانیزه است. از آنجایی که فولاد گالوانیزه در برابر خوردگی مقاوم تر است و عملکرد بهتری در تماس با آب دارد، به طور گسترده در ساخت و ساز، ابزارآلات، حصار کشی، سازه های خودرو، ظروف و تجهیزات خانگی استفاده می شود. با این حال، فولاد گالوانیزه را نباید در همه شرایط استفاده کرد! به عنوان مثال، آب دریا و نمک دریا، روی را سریعتر اکسید کرده و عمر مفید آن را کوتاه می کند بنابر این این نوع فولاد ضدزنگ برای مناطق ساحلی توصیه نمی شود. موارد استفاده از فولاد استنلس استیل قوی و مقاوم به طور گسترده در ساخت و ساز و لوله کشی استفاده می شود و بر خلاف فولاد گالوانیزه در اثر تماس با نمک هیچ واکنشی از خود نشان نمی دهد. بنابراین می توان از این فولاد ضدزنگ در مناطق دارای هوای دریا و در تماس با آب دریا استفاده کرد.

 


منبع : How do I Compare 4140 & 4150 Steel? (sciencing.com)
Galvanized vs Stainless Steel | Entrenous Wines

باز نویسی  متن : واحد تحقیق و توسعه شرکت آکام فولاد نیما
کپی و نشراین متن با درج نام شرکت آکام فولاد نیما ، تهیه و توزیع کننده ی  کلیه مقاطع فولادی و ورق های آلیاژی بلا مانع میباشد


قیمت کلیه مقاطع فولادی

۱ – قیمت انواع ورق آلات فولادی که شامل:    
قیمت ورق سیاه – قیمت ورق آجدار قیمت ورق روغنی– قیمت ورق آلیاژی– قیمت ورق گالوانیزه – قیمت ورق رنگی– قیمت انواع ورق استیل
۲ -قیمت انواع میلگرد که شامل:
قیمت میلگرد ساده – قیمت کلاف آجدار – قیمت میلگرد آجدار
۳ -قیمت تیرآهن که شامل:
قیمت تیرآهن IPE – قیمت تیرآهن زنبوری– قیمت تیرآهن هاش
۴ -قیمت نبشی و ناودانی که شامل:
قیمت نبشی– قیمت ناودانی– قیمت سپری
۵ -قیمت انواع قوطی و پروفیل که شامل:
قیمت پروفیل صنعتی  – قیمت پروفیل مبلی – قیمت پروفیل گالوانیزه – قیمت پروفیل ستونی  قیمت پروفیل زد Z– قیمت پروفیل درب و پنجره

۶ -قیمت انواع لوله های ساختمانی و صنعتی شامل:
قیمت لوله گالوانیزه  لوله  مانیسمان – قیمت لوله مبلی روغنی قیمت لوله گازی روکار و توکار– قیمت لوله اسپیرال قیمت لوله داربستی قیمت لوله های صنعتی