میلگرد ها و کاربرد آن در صنعت ساختمان

میلگرد ها و کاربرد آن در صنعت ساختمان

میلگرد چیست؟

همه‌‌ی ما بار‌‌ها اسم میلگرد را شنیده‌‌ایم، اما این‌که بدانیم میلگرد واقعاً چه استفاده‌‌ای دارد و چرا باید از آن در ساختمان‌سازی استفاده کرد را در این‌‌جا توضیح خواهیم‌داد. شاید بتوان به جرات گفت اگر میلگرد‌‌‌‌‌‌‌ها کشف و استفاده نمی‌‌شدند انسان‌‌ها توانایی ساخت آسمان خراش‌‌ها و برج‌‌های چندین طبقه را نداشتند و هنر معماری امروز توانایی خلق و طراحی چنین آثار زیبا و جذابی را پیدا نمی‌‌کرد. می‌‌توان گفت با بزرگ‌‌تر و بلند‌‌تر شدن ساختمان‌‌ها افراد بیش‌تری توانستند در شهر‌‌های بزرگ سکونت کنند و این خود کمکی به رشد اقتصادی، صنعتی و غیره بود. شاید تنها ایده‌‌ای که ما از میلگرد‌‌ها در ذهن خود داشته‌باشیم کوهی از آن‌ها در کنار هر سازه‌‌ی در حال ساخت است. شاید به دلیل همین استفاده‌‌ی زیاد از این سازه است که قیمت آن، در قیمت تمام شده‌‌ی ساختمان تاثیر فراوانی دارد.

  میلگرد‌‌ها پرو‌‌فیل‌‌های تو‌‌پر‌‌ی هستند که داراری سطح مقطع دایره‌‌ای دارند و برای ساختمان سازی بسیار ضروری هستند. انواع آن عبارتند از: خاموت، سنجاقی، راستا و…. .

تاریخچه‌‌ی میلگرد

  اولین کسی که به استفاده از میله‌‌های فولادی در دنیا دست زد کسی بود به نام جوزف لوئیس که در سال ۱۸۰۰ میلادی در اثر کنجکاوی متوجه شد که با این ترکیب مقاومت سازه در برابر نیروهای کشش بیش‌تر خواهدشد. پس از این اتفاق استفاده از میله‌‌های فولادی در ساختمان سازی رواج بیش‌تری پیدا کرد. اما مشکل اصلی این‌‌جا بود که هیچ‌‌گونه استانداردی برای تولید این میله‌‌ها به‌‌کار نمی‌‌رفت. در سال ۱۸۷۸ اولین سیستم استاندارد توسط شخصی به‌‌نام تادئوس هیات مورد استفاده قرار گرفت. اوج محبوبیت میله‌‌های نازک فلزی در سال ۱۹۰۰ بود که تا سال ۱۹۵۰ گفته می‌‌شد اکثر شرکت‌‌ها امریکایی از این میله‌‌ها در ساخت و ساز‌‌های خود استفاده می‌‌کردند.

مصارف میلگرد در ساختمان سازی

  جنس میلگرد از فولاد است و در همه بخش ساختمان از جمله: کف، ستون، سقف و غیره استفاده می‌‌شود. به طور کلی در بتن ریزی استفاده می‌‌کنند. شاید این سئوال مطرح شود که بتن خود ماده‌‌ی بسیار سخت و محکمی است و برای شکستن آن به نیروی بسیار زیادی احتیاج است و چرا باید از آن در درون بتن استفاده کرد. نکته‌‌ی مهم در این است که بتن‌‌ها در برابر نیروهای کششی و چرخشی مقاومت نسبتا پایینی دارند. اگر بخواهیم ضرورت استفاده از میله‌های فولادی را در ساختمان سازی بیان کنیم، زلزله می‌‌تواند مثال مهمی در‌‌باره‌‌ی کاربرد آن در بتن ساختمان باشد. در زمان وقوع زلزله، میلگرد‌‌ها مانع از ترک ‌‌خوردن و شکستن بتن‌‌ها می‌‌شوند. به همین دلیل است که قیمت میلگرد در قیمت تمام شده‌‌ی ساختمان تاثیر به سزایی دارد. در شرایط خاص و خطرناکی مانند آتش‌‌سوزی نیز رویه‌‌ی آن مانع از رسیدن آسیب به میلگرد می‌‌شود و همین امر استحکام سازه را حفظ می‌‌کند. این امر نیز به خاطر نزدیک بودن ضریب انبساط دما‌‌یی ذوب فولاد و بتن است که باعث می‌‌شود تغیرات شدید دما‌‌یی آسیبی به آن وارد نکند و منجر به جا‌‌به‌‌جایی درون بتن نشود. می‌‌توان گفت استفاده از میلگرد در بتن نقش بسیار حیاتی دارد. از دیگر دلایل کاربرد میله‌های فولادی در بتن علاوه بر استحکام، کم کردن ضخامت آن است. اگر از میلگرد به درستی و با کیفیت مناسب و در مکان مناسب استفاده شده‌باشد، دیگر نیازی به ضخامت بالای بتن نمی‌‌باشد. زیرا این امر علاوه بر صرفه‌‌جویی در مواد مصرفی، می‌‌تواند باعث کم‌‌شدن هزینه‌‌های ساخت نیز شود.

میلگرد آجدار چیست؟

  این میلگرد، میلگردی است که سطح آن صاف نبوده و دارای دندانه‌هایی در سطح خود می‌باشد. به طور کلی میلگرد‌‌ها به دو دسته میلگرد ساده و میلگرد آجدار تقسیم می‌‌شوند. اما اگر بخواهیم میلگردهای فولادی را بر اساس استاندارد آن دسته‌‌بندی کنیم، به چهار طبقه از آن‌ها بر خواهیم‌خورد. ۱. A1 ۲. A2 ۳. A3 ۴. A4 در گذشته شماره‌‌ی استاندارد درج شده بر روی میلگرد‌‌ها، متعلق به کارخانه‌‌ی روسی بود، اما بعد از مدتی این میلگرد‌‌ها دیگر مورد استفاده قرار نگرفت. A1: به این نوع از میلگردهای فولادی ، میلگرد ساده یا نرم می‌‌گویند. روی سطح این میلگرد هیچ آجی وجود ندارد. دلیل نرم بودن این نوع از میلگرد درصد کربن پایین و دیگر ترکیب‌‌های شیمیایی آن است که به آن انعطاف بیشتر و خاصیت شکل پذیری بالاتری می‌‌دهد. A2: این نوع میلگردهای فولادی در سطح خود دارای آج‌‌های همسان و هم جهت دارند. در بازار به این نوع از میلگرد، میلگرد نیمه ترد، آج‌‌دار مارپیچ نیز می‌‌گویند. کاربرد آج بر روی میلگرد ایجاد چسبندگی میان قطعات میلگرد و بتن است. هم‌‌چنین این میلگرد در خاموت کاری کاربرد بسیار زیادی دارد. A3: این نوع میلگرد آجدار نیز بر روی سطح خود دارای آج می‌‌باشد. حالت آج‌‌های قرار گرفته روی سطح میلگرد به صورت جناقی بوده است. خاصیت شکل پذیری این نوع از میلگرد نسبت به مدل‌‌های قبلی که گفته شد کمتر است. A4: این مدل هم مانند مدل A3، میلگرد آجدار است، تنها با این تفاوت که جهت قرارگیری آج‌‌ها خلاف جهت یکدیگر می‌‌باشند. از خواص مفید این نوع از میلگرد سختی بالای آن است و به همین دلیل قیمت بالاتری نیز نسبت به باقی مدل‌‌ها دارد..

انواع میلگرد آجدار

  این میلگرد‌‌ها بدون شک پر‌‌کاربرد‌‌ترین نوع میلگرد مورد استفاده می‌‌باشند. به همین دلیل خود میلگرد‌‌ آجدار دارای تقسیم‌‌بندی جداگانه‌‌ای است. ۱. آجدار تر‌‌مو‌‌مکانیکی یا TMT ۲. آجدار مقاومت بالا یا HSD میلگرد‌‌های آجدار تر‌‌مو‌‌مکانیکی یا TMT: ویژگی اصلی این مدل از میلگرد‌‌ آجدار مقاومت بسیار بالای آن است. این میلگرد‌‌ها ویژگی‌‌های مثبت زیادی همچون انعطاف پذیری، خمش پذیری، مقاومت در دمای بسیار بالا و ضد زنگ زدگی را دارد. همچنین از استاندارد‌‌های بین‌‌المللی نیز پیروی می‌‌کنند. میلگرد‌‌های آجدار مقاومت بالا یا HSD: این مدل از میلگرد آج‌‌های مارپیچ و پیچیده شده دارد. درصد کربن در این نوع از میلگرد پایین است و می‌‌تواند انعطاف‌‌پذیری بالایی پیدا کند، هم‌‌چنین مقاومت بالایی در مقاطع آجدار دارد.

تقسیم‌بندی کلی میلگردها

  در این قسمت به انواع میلگرد‌‌ها اشاره خواهیم کرد. خاموت اولین نوع میلگردهای فولادی برای جلوگیری از بیرون زدگی مقاطع طولی که در اثر کمانش ممکن است اتفاق بیافتد، استفاده می‌‌شود. در زبان ساختمان سازی کمانش به رفتاری که از ستون در اثر فشار سر‌‌می‌‌زند گفته می‌‌شود. در صورتی که ارتفاع ستون بالا و سطح مقطع کوچکی داشته باشد ریسک این اتفاق را بالا می‌‌رود. سنجاقی این نوع برای بالا بردن قدرت برشی خاموت استفاده می‌‌شود. از دیگر کاربرد‌‌های آن می‌‌توان به بالا بردن استحکام میان خاموت و مقاطع طولی اشاره کرد. میلگرد راستا استفاده‌‌ی این نوع از میلگرد برای بالا بردن مقاومت کششی در بتنی است که در فوندانسیون ساختمان به‌‌کار برده شده است. رکابی میلگرد رکابی در بتن‌‌ریزی‌‌هایی که در دیوار برای حفظ موقعیت سازه‌‌های عمودی و طولی است، استفاده می‌‌شود. ۵- خرک خرک‌‌ها به طور معمول در کف و به صورت افقی استفاده می‌‌شوند. آن‌‌ها چیدمان شبکه‌‌ای متوال دارند. ادکا ادکا، قسمت پایینی آن مسئول تحمل نیروی کششی ایجاد شده در اثر خمش است. هم‌‌چنین قسمت مایل آن، نیروی وارد شده در اثر برش را تحمل می‌‌کند. این نوع میلگرد نیروهای برشی و لنگر‌‌های منفی را خنثی می‌‌شود.

خاموت چیست؟

  خاموت برای جلوگیری از بیرون زدگی مقاطع طولی که در اثر کمانش ممکن است اتفاق بیافتد، استفاده می‌‌شود. در زبان ساختمان سازی کمانش به رفتاری که از ستون در اثر فشار سر‌‌ می‌‌زند گفته می‌‌شود. در صورتی که ارتفاع ستون بالا و سطح مقطع کوچکی داشته باشد ریسک این اتفاق را بالا می‌‌رود. برای ساخت و بهره‌‌برداری یک ساختمان استاندارد باید تمام مواد و مراحل طبق استاندارد‌‌های مرتبط و تعریف شده باشد. به همین منظور یکی از مرسوم‌‌ترین راه‌‌های افزایش استحکام، استفاده از خاموت در شناژ است. (شناژ در ساختمان‌‌سازی وظیفه‌‌ی اتصال پی و فونداسیون عمودی به یکدیگر را دارد). اگر بخواهیم به اولین باری که از خاموت در ساختمان‌‌سازی اشاره کنیم باید به زمان زلزله‌‌ی بزرگ ژاپن در سال ۱۹۷۱ باز‌‌گرد‌‌یم که پس از خرابی‌‌های به‌‌بار آمده، مهندسین به دنبال راه چاره برای افزایش استحکام و مقاومت ساختمان‌‌ها در برابر چنین بلایای طبیعی بودند. میلگرد‌‌ها به صورت عمودی و عرضی استفاده می‌‌شوند. اگر میلگرد در راستای عرضی به کار گرفته شود، به آن میلگرد عرضی می‌‌گویند. خاموت در بازار در ابعاد و اندازه‌‌های متفاوتی وجود دارد. اما پر‌‌استفاده‌‌ترین سایز‌‌های آن ۸ و ۱۰ است. شکل ظاهری آن به صورت خمیده است. دلیل این خمید‌‌گی محافظت از سازه‌‌های بلند و قائم در اطراف است. دلیل استفاده از آن، همانند میلگرد برای افزایش استحکام ساختمان است.

دسته‌بندی خاموت‌ها

  انواع میلگرد عرضی را می‌‌توان به صورت زیر دسته‌‌بندی کرد. • سنتی • معمولی • مارپیچ • ربات • سلولار ۱. سنتی به صورت دستی تولید می‌‌شود. ظاهر مربع شکل دارد و می‌‌توان گفت در ساز و ساخت‌‌های ایرانی بسیار پر‌‌مصرف است. ۲. معمولی: این نوع از میلگرد عرضی نیز مانند نوع سنتی با دست و اهرم تهیه می‌‌شود اما اندازه‌‌های آن و کاربرد‌‌های آن مختلف است. ۳. مارپیچ برخلاف نوع معمولی و سنتی با دستگاه‌‌های CNC تولید می‌‌شود. بنا به شرایط و کاربرد اندازه‌‌های آن نیز قابل تغییر می‌‌باشد. ۴. ربات از لحاظ ظاهری به خاموت مارپیچ مشابه است اما تنها یک تفاوت آن‌‌ها را از همدیگر متمایز می‌‌کند آن هم وجود شکل مربعی در یک طرف از ربات است. ۵. نوع بست این نوع میلگرد عرضی به صورت حلقه‌‌ای می‌‌باشد و در صورت استفاده می‌‌تواند استحکام بالایی به ساختمان یا سازه بدهد. این مدل یکی از جدید‌‌ترین انواع میلگرد عرضی در بازار می‌‌باشد و برای ساخت آن از تکنولوژی‌‌های به‌‌روزی مانند Pi-Systems استفاده می‌‌شود.

کاربرد خاموت

  بعد از شناخت انواع میلگرد عرضی بهتر است با کاربرد اصلی آن در سازه نیز آشنا شویم. به این نکته اشاره کردیم که استفاده از این سازه‌ها به جهت افزایش استحکام و بهبود مقاومت سازه در برابر بلایای طبیعی و اتفاقات است. همان‌‌گونه که می‌‌دانید در طول روز ممکن چندین زلزله در نقاط مختلف جهان اتفاق بیافتد، اگر ساختمان و سازه از ایمنی کافی بر‌‌‌‌خور‌‌دار نباشد می‌‌تواند خطرات جانی و مالی بسیار زیادی را در پی داشته باشد. در سازه‌‌های بتنی مقاومت پایینی در برابر نیروی کششی زلزله وجود دارد، اما خاموت‌‌ها می‌‌توانند از ترک‌‌هایی که به صورت ناگهانی و مورب اتفاق می‌‌افتند جلوگیری کنند و هم‌ چنین مقاومت سازه را در برابر نیروهای مخرب دیگر ( مانند نیروهای خمشی، انقباضی، پیچشی و غیره) افزایش می‌‌دهد. استفاده از میلگرد عرضی در سازه‌‌های بتنی نوعی پیش‌‌بینی برای جلوگیری از خطرات احتمالی آتی است که پرداختن به آن می‌‌تواند جان هزاران نفر را نجات دهد. کاربرد خاموت بعد از شناخت انواع میلگرد عرضی بهتر است با کاربرد اصلی آن در سازه نیز آشنا شویم. به این نکته اشاره کردیم که استفاده از این سازه‌ها به جهت افزایش استحکام و بهبود مقاومت سازه در برابر بلایای طبیعی و اتفاقات است. همان‌‌گونه که می‌‌دانید در طول روز ممکن چندین زلزله در نقاط مختلف جهان اتفاق بیافتد، اگر ساختمان و سازه از ایمنی کافی بر‌‌‌‌خور‌‌دار نباشد می‌‌تواند خطرات جانی و مالی بسیار زیادی را در پی داشته باشد. در سازه‌‌های بتنی مقاومت پایینی در برابر نیروی کششی زلزله وجود دارد، اما خاموت‌‌ها می‌‌توانند از ترک‌‌هایی که به صورت ناگهانی و مورب اتفاق می‌‌افتند جلوگیری کنند و هم‌ چنین مقاومت سازه را در برابر نیروهای مخرب دیگر ( مانند نیروهای خمشی، انقباضی، پیچشی و غیره) افزایش می‌‌دهد. استفاده از میلگرد عرضی در سازه‌‌های بتنی نوعی پیش‌‌بینی برای جلوگیری از خطرات احتمالی آتی است که پرداختن به آن می‌‌تواند جان هزاران نفر را نجات دهد.

زیگزاگ یا خرپا چیست؟

  شاید بسیاری از افراد با نام خر‌‌پا آشنا باشند، اما ندانند خر‌‌پا در حقیقت همان میلگرد‌‌ زیگزاگ است که به این نام شهرت یافته است. در حقیقت از اتصال میلگرد‌‌های ساده و میلگرد‌‌های آجدار به یکدیگر، میلگرد‌‌های زیگزاگ به‌‌وجود می‌‌آید. این اتصال می‌‌تواند به صورت جوشی و یا به‌‌ صورت قلّاب کردن انجام شود.

زیگزاگ

  از این اتصال طرح‌‌های طولانی و مستقیم به دست می‌‌آید. آمادگی زیگزاگ قبل از استفاده‌‌ی آن‌‌ها در ساختمان سازی شروع می‌‌شود و باید در کارگاه آماده شوند. که ساخت زیگزاگ می‌‌تواند به صورت اتوماتیک یا دستی انجام پذیرد. در روش اتوماتیک ساخت میلگرد‌‌های زیگزاگ با مزیت‌‌ها‌‌یی رو‌‌به‌‌رو هستیم که در ادامه به آن‌‌ها اشاره می‌‌کنیم. زمانی که میلگرد‌‌ها به روش مکانیزه آماده می‌‌شوند، درصد خطای پایین‌‌تری دارند نسبت به زمانی که این آماده‌‌سازی به صورت دستی انجام می‌‌گیرد. موارد تخصصی که مورد بررسی قرار می‌‌گیرد، وارد شدن نا‌‌خالصی الکترود جوش به میلگرد در روش دستی است که این نا‌‌خالصی در روش مکانیزه از بین می‌‌رود. این ناخالصی می‌‌تواند مقاومت میلگرد زیگزاگ را در برابر نیروهای کششی و خمشی کاهش دهد. مسئله‌‌ی دیگر که مطرح است، تغییرات و نوسانات قیمت میلگرد است که می‌‌تواند مستقیم بر قیمت زیگزاگ یا همان خرپا تاثیر بگذارد. در روش مکانیزه، هزینه تولید کاهش می‌‌یابد و در کنار آن، تعداد قطعات تولید شده نیز افزایش می‌‌یابد. اما نکته‌‌ی حائز اهمیت، محل خریداری این نوع میلگرد‌‌ها است، زیرا تعدادی از افراد از دستگاه‌‌ها و مواد غیر‌‌استاندارد برای تولید میلگرد زیگزاگ استفاده می‌‌کنند و این قطعات می‌‌تواند به استحکام کل سازه آسیب وارد کند و خطر بسیاری به‌‌همراه داشته باشد و این درحالی است که سلامت انسان باید در اولویت هر‌‌گونه ساخت و سازی باشد. میلگرد زیگزاگ یا خر‌‌پا ویژگی‌‌های خاصی نیز دارد. از جمله این ویژگی‌‌ها می‌‌توان به وزن و طول آن اشاره کرد. این دو پارامتر توسط فرمول‌‌های دقیق و حساب‌‌شده‌‌ی قانون استاندارد محاسبه می‌‌شود و تا حد امکان درصد خطا را کاهش می‌‌دهند. از دیگر ویژگی‌‌های مثبت آن مقاومت بسیار بالای آن در برابر بار‌‌بری است و به همین دلیل از آن در سقف‌‌ها، پل‌‌های معلق و سازه‌‌های مشابه که مقاومت بالایی دارند به کار برده می‌‌شوند.

بخش‌های مختلف میلگرد زیگزاگ

  میلگرد زیگزاگ از سه بخش اساسی تشکیل می‌‌شود. این سه بخش به شرح زیر است. میلگرد پایین: وظیفه‌‌ی این بخش تحمل نیروی حاصل از لنگر‌‌های خمشی است. نیروی بار‌‌بری از این قسمت به میلگرد وارد می‌‌شود، به همین دلیل باید مقاومت کششی و استحکام بالایی داشته باشد. هم‌‌چنین نیروی بخش مرده سقف نیز به این قسمت وارد می‌‌شود. میلگرد عرضی: به این قسمت خرپا نیز گفته می‌‌شود. محل قرارگیری این قسمت بین میلگرد‌‌های بالا و پایین است. بتن توسط این بخش از میلگرد زیگزاگ به صورت پیوسته نگه داشته می‌‌شود. میلگرد بالا: تحمل وزن و بار تیرچه به عهده‌‌ی این قسمت از میلگرد است. در کنار تیرچه، امکان تحمل بار مرده سقف را در زمان قالب‌‌بندی و بتن‌‌ریزی دارد. اگر بخواهیم در یک جمله کاربرد اصلی این نوع میلگرد را بگوییم باید به استفاده‌‌ی آن در تیرچه اشاره کرد. هم‌‌چنین در پل‌‌‌ها (معلق و غیره)، زیر‌‌گذر‌‌ها و انواع دیگر سازه‌‌های نوین و قدیمی استفاده‌‌ی بالایی دارد.

منبع : سایتهای اینترنتی معتبردر حوزه ی  آهن آلات
باز نویسی  متن : واحد تحقیق و توسعه شرکت آکام فولاد نیما
کپی و نشراین متن با درج نام شرکت آکام فولاد نیما ، تهیه و توزیع کننده ی  کلیه مقاطع فولادی و ورق های آلیاژی بلا مانع میباشد

قیمت کلیه مقاطع فولادی

۱ – قیمت انواع ورق آلات فولادی که شامل:    
قیمت ورق سیاه – قیمت ورق آجدار قیمت ورق روغنی– قیمت ورق آلیاژی– قیمت ورق گالوانیزه – قیمت ورق رنگی– قیمت انواع ورق استیل
۲ -قیمت انواع میلگرد که شامل:
قیمت میلگرد ساده – قیمت کلاف آجدار – قیمت میلگرد آجدار
۳ -قیمت تیرآهن که شامل:
قیمت تیرآهن IPE – قیمت تیرآهن زنبوری– قیمت تیرآهن هاش
۴ -قیمت نبشی و ناودانی که شامل:
قیمت نبشی– قیمت ناودانی– قیمت سپری
۵ -قیمت انواع قوطی و پروفیل که شامل:
قیمت پروفیل صنعتی  – قیمت پروفیل مبلی – قیمت پروفیل گالوانیزه – قیمت پروفیل ستونی  قیمت پروفیل زد Z– قیمت پروفیل درب و پنجره

۶ -قیمت انواع لوله های ساختمانی و صنعتی شامل:
قیمت لوله گالوانیزه  لوله  مانیسمان – قیمت لوله مبلی روغنی قیمت لوله گازی روکار و توکار– قیمت لوله اسپیرال قیمت لوله داربستی قیمت لوله های صنعتی