همه چیز در مورد انکر بولت

همه چیز در مورد انکر بولت

 
انکر بولت ها اجسام سازه ای را به سازه های بتنی متصل می کنند. در صنعت ساخت، انکر بولت معمولاً تجهیزات، لغزش‌های سازه‌ای و مخازن را به بتن ثابت می‌کنند. برخی از موارد استفاده متداول عبارتند از:
میله های L شکل، دو طرفه با صفحه، ناودانی با سر جوشی و نوع سوئیچ. در این مقاله، جزئیات هر نوع انکر بولت، فرآیند انتخاب و افراد مسئول درگیر در نصب را خواهید آموخت.

همه چیز در مورد انکر بولت
انواع انکر بولت

انواع انکر بولت

۱. انکر بولت میله خم

این میله های فولادی دارای نخ هایی در یک انتها هستند که انتهای دیگر آن به قلاب خم شده است. این قلاب ها در بتن یا بنایی تعبیه می شوند. آنها در دو نوع، L یا J شکل هستند. میلگردهای خمیده در تابلوهای راهنما، تیرها و سایر سازه های فولادی کاربرد متداول دارند.

انکر بولت میله خم
انکر بولت میله خم

۲. میله های انتهایی دوبل با صفحه

این نوع انکر بولت ها به شکل میله های دو سر با واشر صفحه در یک سر هستند. این صفحه اغلب به خود انکر بولت یا به مهره ای که در بتن تعبیه شده است جوش می شود. پیچ و مهره های صفحه ای در ساخت ستون های ساختمانی علائم جاده ای، تیرهای چراغ برق و سایر سازه ها کاربرد متداول دارند.

انکر بولت میله های انتهایی دوبل با صفحه
انکر بولت میله های انتهایی دوبل با صفحه

۳. انکر بولت سردار

این پیچ و مهره ها دارای سر آهنگری در یک سر هستند که معمولاً به صورت شش گوش یا مربع طراحی می شود و سر آن در بتن فرو می رود. اگر یک صفحه فلزی به هر طرف پیچ جوش داده شود، آنها به عنوان بولت های صفحه طبقه بندی می شوند. این نوع بست ها بدون پیچ و مهره بیرون زده، جلوه زیبایی به سطح می دهند. آنها برای انواع کاربردهای ساختمانی مانند نرده پل و تیرهای چراغ و غیره کاربرد دارند.

انکر بولت سردار
انکر بولت سردار

۴. بولت سویچ

این بولت ‌ها از فولاد میلگرد تشکیل شده‌اند که یک سر آن رزوه‌شده و در انتهای دیگر آن «پیچ شده» است. سویچ(Swedge) به این معنی است که آنها دارای فرورفتگی های زیادی هستند که به آنها اجازه می دهد چسبندگی بهتری در بتن داشته باشند. استفاده متداول آنها در ساخت تیرها و اسکله ها می باشد.

انکر بولت سویچ
انکر بولت سویچ (Swedge)

نکاتی که برای انتخاب انکر بولت مناسب باید مورد توجه قرار گیرد

 
هنگامی که یک قطعه از تجهیزات را به بتن متصل می کنید، باید برای تمام عمر باقی بماند. به همین دلیل است که انتخاب انکربولت مناسب برای شما ضروری است. هنگام انتخاب انکربولت برای چسباندن یک شی به سازه بتنی باید به مسائل زیادی توجه کرد. ابتدا، تعیین اندازه سوراخ برای پیچ لنگر و طول آن مهم است. برخی از انکربولت ها برای بتن طراحی شده اند، در حالی که برخی دیگر برای کارهای سیمانی یا بنایی. انتخاب بست مناسب بستگی به ماده پایه ای دارد که جسم به آن متصل می شود.
به طور کلی، روش ارجح ایمن سازی شامل ریختن مستقیم بولت ها به بتن قبل از عمل آوری است. با این حال، پیمانکاران عمرانی به دلیل دیر رسیدن یا هنوز مشخص نشده تجهیزات، همیشه محل اتصال مورد نیاز را نمی دانند. در چنین مواردی، مته در محل، تجهیزات را به دال محکم می کند. این از طریق تداخل مکانیکی مناسب یا از طریق استفاده از یک سیستم لنگر شیمیایی رخ می دهد.

الف) سناریوهای مختلف

هنگام انتخاب بست مناسب برای این کار، به یک اتصال دهنده قوی نیاز دارید که بتواند فشار بار را تحمل کند، اما به پایداری ساختار کامل آسیب نرساند.
شما باید از کل باری که انکر بولت ممکن است نگه دارد آگاه باشید. انکربولت ضعیف ترین نقطه در سازه بتنی است و به همین دلیل استحکام و قطر آن به وزن متحمل شده بستگی دارد. برای حداکثر ایمنی، قوی ترین، بزرگترین و عمیق ترین پیچ ها را مشخص کنید.
به طور کلی با افزایش قطر، بار و قدرت حمل نیز افزایش می یابد. همچنین، بهترین ارزش نگهداری در انکر بولت های عمیق تعبیه شده در بتن بسیار سخت رخ می دهد. یک مجموعه لنگر ۲/۱ اینچی با حداقل جاسازی ۲ اینچ، نگه‌داری قوی‌تر از لنگر ۴/۱ اینچی با حداقل تعبیه ۱ اینچ ایجاد می‌کند.
نکته دیگری که باید در نظر گرفت این است که باری که انکر بولت ها نگه می دارند به بتن بسته می شود. برای بارهایی که از بالای سر به دیوار متصل می شوند، پیچ های محکم تری را مشخص کنید. برای بارهایی که روی لبه بسته می شوند و روی زمین قرار می گیرند، پیچ های با قطر کمتر می توانند کافی باشند.

ب) ملاحظات دیگر

هنگام تصمیم گیری در مورد انکر بولت برای یک کار، شرایط محیطی سازه باید در نظر گرفته شود.
طراحی انکر بولت ها شامل پیچی است که از فیکسچر عبور می کند. طول پیچ و مهره ای که از آن امتداد می یابد بستگی به این دارد که چند بار باید سفت شود و مهره چگونه در بتن قبل از قرار گرفتن پیچ در جای خود قرار گرفته است. برای ظاهری کامل، از انکر بولت با سر یکنواخت استفاده کنید. لنگرهای آستین صاف یا سر گرد دارای سرهای صافی هستند که از فیکسچر بیرون زده و یکدست به نظر می رسند. همچنین می توانید از بولت های ماده مانند بولت های انبساط تک و دوبل، بولت های پیچی ماشینی یا بولت های قطره ای برای رسیدن به همان ظاهر استفاده کنید.
هنگام در نظر گرفتن وزن باری که بولت ها باید تحمل کنند، مهم است که درک کنیم که پیچ ضعیف ترین حلقه در سیستم سازه بتنی است. با در نظر گرفتن این موضوع، بسته به وزنی که نگه داشته می شود، قطر مورد نیاز انکر بولت را تعیین کنید. قوی ترین و عمیق ترین انکر بولت ها با بیشترین قطر برای بارهای سنگین بسته شده به بتن مناسب است.

تجهیزات متصل به بتن همان ارتعاشاتی که تجهیزات در حین کار انجام می دهند را تجربه می کنند. ویژگی ارتعاش تجهیزات، قبل از نصب نیاز به ارزیابی مستقل دارد. سازه های ارتعاشی شامل پمپ ها، موتورها، فن ها، تسمه های متحرک یا حتی علائمی هستند که در باد می وزند.
انکر بولت، برش و کشش اعمال شده بر روی آن را از طریق اصطکاک منتقل می کند اما اگر اصطکاک ناشی از ارتعاش مداوم کاهش یابد، قدرت نگهداری آن کاهش می یابد. در چنین مواردی باید از انکربولت قوی‌تر، بزرگ‌تر و عمیق‌تر استفاده کرد.

ت) در حال بارگذاری شوک

هر وسیله ای که به بتن بسته می شود در جایی که بار ضربه ای وجود دارد، باید تغییرات بار را در یک دوره زمانی تحمل کند. یک مثال متداول از بار شوک می تواند ضربه گیر روی اسکله باشد. از آنجایی که لنگرهای مکانیکی می‌توانند مقادیر نگه‌داری را بر اساس اصطکاک پیچ در برابر دیواره‌های سوراخ ایجاد کنند، اگر اصطکاک شکسته شود، مقدار نگه‌داری کاهش می‌یابد. بارهای ضربه ای ممکن است به مرور زمان پیچ های بولت را به آرامی شل کنند.

تفاوت انکر بولت میله خم و انکر بولت سردار
تفاوت انکر بولت میله خم و انکر بولت سردار

مسئولیت انتخاب یک انکر بولت مناسب

 
هنگام انتخاب انکر بولت مناسب برای برنامه شما، ویژگی های مختلفی وجود دارد. نوع و استحکام بتن، اندازه و محل اتصال، نوع محیط و ظاهر مطلوب محصول نهایی، باید در نظر گرفته شود. اندازه و فاصله صحیح بولت ها در هر کاربرد سازه ای حیاتی است. به همین دلیل، طراحی سازه با مشورت یک مهندس سازه متخصص بسیار مهم است.

 

منبع :

https://www.punchlistzero.com/anchor-bolts-specification-and-types/


قیمت کلیه مقاطع فولادی

۱ – قیمت انواع ورق آلات فولادی که شامل:    
قیمت ورق سیاه – قیمت ورق آجدار قیمت ورق روغنی– قیمت ورق آلیاژی– قیمت ورق گالوانیزه – قیمت ورق رنگی– قیمت انواع ورق استیل
۲ -قیمت انواع میلگرد که شامل:
قیمت میلگرد ساده – قیمت کلاف آجدار – قیمت میلگرد آجدار
۳ -قیمت تیرآهن که شامل:
قیمت تیرآهن IPE – قیمت تیرآهن زنبوری– قیمت تیرآهن هاش
۴ -قیمت نبشی و ناودانی که شامل:
قیمت نبشی– قیمت ناودانی– قیمت سپری
۵ -قیمت انواع قوطی و پروفیل که شامل:
قیمت پروفیل صنعتی  – قیمت پروفیل مبلی – قیمت پروفیل گالوانیزه – قیمت پروفیل ستونی  قیمت پروفیل زد Z– قیمت پروفیل درب و پنجره

۶ -قیمت انواع لوله های ساختمانی و صنعتی شامل:
قیمت لوله گالوانیزه  لوله  مانیسمان – قیمت لوله مبلی روغنی قیمت لوله گازی روکار و توکار– قیمت لوله اسپیرال قیمت لوله داربستی قیمت لوله های صنعتی