جوشکاری اصطکاکی

جوشکاری اصطکاکی

جوشکاری اصطکاکی چیست؟

جوشکاری اصطکاکی یک فرآیند جوشکاری حالت جامد است که روی فلزات و سایر مواد استفاده می شود . یک فرآیند جوشکاری حالت جامد به معنای آن است که ذوبی برای اتصال مواد وجود ندارد.

انواع مختلف جوشکاری:

  سه نوع مختلف جوشکاری اصطکاکی وجود دارد: ۱- جوشکاری دوار ۲- جوشکاری خطی ۳- جوشکاری اصطکاکی. روند انجام یک جوش به نوع جوشکاری آن بستگی دارد که بسیار خلاصه به آن اشاره میشود.

جوشکاری اصطکاکی دوار

  در هنگام جوشکاری اصطکاکی دوار ، حداقل یکی از مواد پیوسته گرد است. این ماده گرد با استفاده از دستگاه نگهدارنده موتوری به سرعت در حال چرخش است. این ماده با سرعت چرخش بسیار بالایی می چرخد و پس از دستیابی به سرعت مورد نظر یا جدا می شود و یا درگیر می شود. مواد در حال اتصال (حداقل یک استاتیک و حداقل یک چرخش) سپس تحت فشار معینی با یکدیگر تماس می گیرند. این ترکیب سرعت و فشار باعث ایجاد گرما و جوش اصطکاکی می شود. پس از پایان چرخش و ایجاد جوشکاری ، اتصال به مدت زمان تعیین شده اجازه سرد شدن دارد و نیروی ایجاد کننده فشار برداشته می شود از آنجایی که این فرایند و جوش آن به بطور معمول محدب میباشد لذا پس از جوشکاری ممکن است قطعه به ماشینکاری نیاز داشته باشد.

جوشکاری اصطکاکی خطی

  جوشکاری اصطکاکی خطی شبیه به جوشکاری اصطکاکی دوار است ، با این تفاوت که هیچ یک از قطعات نباید گرد باشند. به همین دلیل ، از یک حرکت نوسانی سریع به جای حرکت چرخشی استفاده شده و پس از رسیدن به سرعت نوسان سریع ، قطعات مجبور به اتصال به هم می شوند ، که پس از توقف حرکت و برداشته شدن نیروی فشار ایجاد شده زمانی را برای خنک شدن قطعه کادر این فرآیند به هم متصل شده اند را میدهند و نسبت به کاربرد قطعه ، ماشینکاری پس از جوشکاری ممکن است لازم برا این امر لازم باشد زیرا جوش این نوع فرآیند به طور معمول محدب خواهد می باشد.

جوشکاری اصطکاکی

  در جوش اصطکاکی با استفاده از ابزاری خاص غیر مصرفی ، گرمای لازم برای ساخت جوش اصطکاکی را تولید می کند. در طی فرآیند جوشکاری اصطکاک ، این ابزار با سرعت سریع چرخانده شده و در مفصل جوش فرو می رود. این ابزار همچنان که در امتداد طول اتصال جوش حرکت می کند ، فشار و سرعت را تحویل می دهد و در حین حرکت ، مواد را با هم جوش می دهد.

چه فلزاتی می تواند در فرآیند جوشکاری اصطکاکی استفاده شود؟

  انواع مختلفی از فلزات را می توان با استفاده از جوشکاری اصطکاکی به هم متصل کرد. در حقیقت ، برخی از موادی که از طریق سایر روش های جوشکاری قابل پیوند نیستند ، می توانند از طریق استفاده از جوشکاری اصطکاکی به هم متصل شوند. حتی برخی از اتصالات جوش غیرمشابه را می توان با جوشکاری اصطکاکی ساخت. این به این دلیل است که فرآیندهای جوشکاری حالت جامد به همجوشی نیاز ندارند ، بنابراین ناسازگاری فلزات در حالت مذاب مسئله ای نیست. فلزات معمولی که از طریق فرآیندهای جوشکاری اصطکاکی به هم پیوسته اند شامل این موارد است : انواع آهن آلات فولادی, آلیاژهای مختلف آلومینیوم, تیتانیوم, مس, و سایر فلزات دیگر.

منبع : سایتهای اینترنتی معتبردر حوزه ی  آهن آلات
باز نویسی  متن : واحد تحقیق و توسعه شرکت آکام فولاد نیما
کپی و نشراین متن با درج نام شرکت آکام فولاد نیما ، تهیه و توزیع کننده ی  کلیه مقاطع فولادی و ورق های آلیاژی بلا مانع میباشد

قیمت کلیه مقاطع فولادی

۱ – قیمت انواع ورق آلات فولادی که شامل:    
قیمت ورق سیاه – قیمت ورق آجدار قیمت ورق روغنی– قیمت ورق آلیاژی– قیمت ورق گالوانیزه – قیمت ورق رنگی– قیمت انواع ورق استیل
۲ -قیمت انواع میلگرد که شامل:
قیمت میلگرد ساده – قیمت کلاف آجدار – قیمت میلگرد آجدار
۳ -قیمت تیرآهن که شامل:
قیمت تیرآهن IPE – قیمت تیرآهن زنبوری– قیمت تیرآهن هاش
۴ -قیمت نبشی و ناودانی که شامل:
قیمت نبشی– قیمت ناودانی– قیمت سپری
۵ -قیمت انواع قوطی و پروفیل که شامل:
قیمت پروفیل صنعتی  – قیمت پروفیل مبلی – قیمت پروفیل گالوانیزه – قیمت پروفیل ستونی  قیمت پروفیل زد Z– قیمت پروفیل درب و پنجره

۶ -قیمت انواع لوله های ساختمانی و صنعتی شامل:
قیمت لوله گالوانیزه  لوله  مانیسمان – قیمت لوله مبلی روغنی قیمت لوله گازی روکار و توکار– قیمت لوله اسپیرال قیمت لوله داربستی قیمت لوله های صنعتی