الیاف تقویت کننده بتن

الیاف تقویت کننده بتن

الیاف تقویت کننده بتن

بتن ساخته شده از سیمان پرتلند ، از نظر فشرده سازی نسبتاً قوی اما از نظر کششی ضعیف است و تمایل زیادی به شکنندگی دارد. ضعف در تنش را می توان با استفاده از تقویت کننده های میله های فولادی معمولی برطرف کرد. تجربه و آزمایشهای متعددی نشان داده که استفاده از الیاف تقویت کننده بتن یا کامپوزیت الیاف-ماتریس را پس از ترک خوردن از طریق بهبود مقاومت آن ، برطرف می نماید.

  در سالهای اخیر نوع جدیدی از بتن مسلح با الیاف ساخته شده است که ازخاص الیاف سلولز ساخته شده است و در صنعت راه سازی و ساخنتمان و به طور کلی در تمام سازهای بتنی مورد استفاده قرار میگیرد.

موارد استفاده:

  الیاف تقویت کننده بتن : این نوع الیاف بتن یک ماده تقویت کننده گسسته کوچک است که از مواد مختلفی مانند فولاد ، پلاستیک ، شیشه ، کربن و مواد طبیعی در اشکال و اندازه های مختلف تولید می شود و در صنعت سازه ای بتنی مورد استقبال شدید شده است . در کاربرد و چگونگی شکل دهی و جای گیری این محصول در بتن میتوان گفت که این الیافها دریک پارامتر عددی یک فیبر را به عنوان نسبت ابعادی آن توصیف می کند ، که به عنوان طول الیاف تعریف می شود حال تقسیم بر یک قطر فیبر معادل نسبت ابعاد معمولی [l / d] از ۳۰ تا ۱۵۰ ابعاد طول از ۰.۱ تا ۷.۶۲ سانتی متر قطر فیبر معمولی ۰.۲۵ تا ۰.۷۶ میلی متر برای فولاد و ۰.۰۲ تا ۰.۵ میلی متر برای پلاستیک بوده که و نشانگر آن میگردد.

نظرات متخصصان:

  متخصصان این رشته اگاهی کامل دارند که بتن ساده با عبور از انحراف مربوط به مقاومت خمشی نهایی ناگهان خراب می شود ، اما با استفاده ازالیاف خاص نوع سازه در پروژه ها مطمنن بتن ما با الیاف مسلح شده ومانع خرابی میگردد همچنان بارهای و فشارهای قابل توجهی را تحمل میکند. نهایتا میتوان گفت با استفاده از الیاف بتن ما بتن تقویت شده حاوی مواد الیافی میتوانید تولید کنیم که یکپارچگی ساختاری محلی که بتن ریزی میشود را درآن افزایش دهیم (این شامل الیاف کوتاه گسسته است که به طور یکنواخت توزیع شده و به طور تصادفی جهت گیری می شوند) علاوه بر این ، شکل ظاهری و استحکام بتن را تقویت میکند.

نتیجه گیری:

  بطورکلی می توان گفت بتن تقویت شده با الیاف ، بتنی است که حاوی مواد الیافی است که یکپارچگی ساختاری آن را افزایش می دهد که شامل الیاف کوتاه گسسته است که به طور یکنواخت در بتن توزیع شده و به طور تصادفی در بتن ریزی جهت گیری میشوند (الیاف بتنی شامل الیاف فولادی ، الیاف شیشه ، الیاف مصنوعی و الیاف طبیعی است – هرکدام از آنها ویژگی های مختلفی به بتن می دهند) علاوه بر این ، استحکام بتن تقویت میشود لازم ذکر است با الیاف بتن، با بتن های مختلف ، مواد الیاف ، هندسه ها ، توزیع ، جهت گیری و تراکم تغییر می کند بتن مسلح با الیاف (FRC) ماده ساختاری جدیدی است که اهمیت فزاینده ای پیدا می کند افزودن تقویت کننده الیاف به شکل گسسته باعث بهبود بسیاری از خصوصیات مهندسی بتن می شود. مش های پیوسته ، پارچه های بافته شده و سیم یا میله های بلند الیاف گسسته محسوب نمی شوند.

چرا ما به بتن تقویت شده با الیاف (FRC) نیاز داریم؟

  افزودن الیاف کوچک ، با فاصله نزدیک به عنوان چسباننده , خصوصیات استاتیکی و دینامیکی آن را بهبود می بخشد. الیاف ناپیوسته توزیع شده , بصورت یکنواخت از بین پلهای شکاف ایجاد شده از آن در برابر فروپاشی ناگهانی محافظت می کند.بتن غیر مسلح ساده ماده ای شکننده با مقاومت کششی کم و ظرفیت کرنش کم میباشد ,بنابراین وقتی در معرض بار سنگین قرار می گیرد شکاف ایجاد می شود و فرو می ریزد.

الیاف بتن

  الیاف بتن , یک ماده ایده آل برای استفاده در بتن و ملات است. و به عنوان روشی برای بهبود انواعی سازه های بتنی است و باعث کاهش ترک خوردگی و جمع شده گی می شوند. در جذب انرژی و مقاومت در برابر آتش را افزایش می دهد. هزینه های پروژه هاکاهش می یابد , می توان برنامه های ساخت را تسریع کرد.ایمنی با کاهش احتمال قطع و یا تراشیدن توسط فولاد تقویت شده سنتی افزایش می یابد , هیچ فرصتی برای تقویت در انتهای دال شما وجود ندارد.

منبع : سایتهای اینترنتی معتبردر حوزه ی  آهن آلات
باز نویسی  متن : واحد تحقیق و توسعه شرکت آکام فولاد نیما
کپی و نشراین متن با درج نام شرکت آکام فولاد نیما ، تهیه و توزیع کننده ی  کلیه مقاطع فولادی و ورق های آلیاژی بلا مانع میباشد

قیمت کلیه مقاطع فولادی

۱ – قیمت انواع ورق آلات فولادی که شامل:    
قیمت ورق سیاه – قیمت ورق آجدار قیمت ورق روغنی– قیمت ورق آلیاژی– قیمت ورق گالوانیزه – قیمت ورق رنگی– قیمت انواع ورق استیل
۲ -قیمت انواع میلگرد که شامل:
قیمت میلگرد ساده – قیمت کلاف آجدار – قیمت میلگرد آجدار
۳ -قیمت تیرآهن که شامل:
قیمت تیرآهن IPE – قیمت تیرآهن زنبوری– قیمت تیرآهن هاش
۴ -قیمت نبشی و ناودانی که شامل:
قیمت نبشی– قیمت ناودانی– قیمت سپری
۵ -قیمت انواع قوطی و پروفیل که شامل:
قیمت پروفیل صنعتی  – قیمت پروفیل مبلی – قیمت پروفیل گالوانیزه – قیمت پروفیل ستونی  قیمت پروفیل زد Z– قیمت پروفیل درب و پنجره

۶ -قیمت انواع لوله های ساختمانی و صنعتی شامل:
قیمت لوله گالوانیزه  لوله  مانیسمان – قیمت لوله مبلی روغنی قیمت لوله گازی روکار و توکار– قیمت لوله اسپیرال قیمت لوله داربستی قیمت لوله های صنعتی