مقایسه کربن استیل با فولاد ضد زنگ

مقایسه کربن استیل با فولاد ضد زنگ

مقایسه کربن استیل با فولاد ضد زنگ

مقایسه کربن استیل با فولاد ضد زنگ همه فولادها حاوی کربن هستند بنابراین چرا یک نوع فولاد را فولاد کربن می نامند پس مشخص است ، اصطلاح فولاد کربن در واقع برای توصیف دو نوع مشخص از فولاد استفاده می شود: فولاد کربن و فولاد کم آلیاژ. از طرف دیگر ، فولاد ضد زنگ ، گروه خاصی از آلیاژهای فولاد است که برای مقاومت در برابر خوردگی طراحی شده است. در این مقاله ، ما با مقایسه کربن استیل با فولاد ضد زنگ تا حدودی به این موضوع می پردازیم.

فولاد کربن به چه معناست؟

یک تعریف فنی و یک طبقه بندی کلی تر. تعریف فنی بسیار واضح است: طبق موسسه آهن و فولاد آمریکا (AISI) ، یک فولاد باید مطابق با استانداردهای زیر باشد تا با تعریف فنی فولاد کربن مطابقت داشته باشد: برای بدست آوردن اثر آلیاژی مطلوب ، حداقل محتوایی برای افزودن کروم ، کبالت ، کلمبیوم [نیوبیم] ، مولیبدن ، نیکل ، تیتانیوم ، تنگستن ، وانادیوم یا زیرکونیوم یا هر عنصر دیگری تعیین یا مورد نیاز نیست. وقتی حداقل تعیین شده برای مس از ۰.۴۰ درصد تجاوز نکند هنگامی که حداکثر محتوای مشخص شده برای هر یک از عناصر زیر از درصد ذکر شده بیشتر نشود: منگنز ۱.۶۵ ، سیلیکون ۰.۶۰ ، مس ۰.۶۰.

تعریف فنی مقایسه کربن استیل با فولاد ضد زنگ:

  فتعریف فنی مقایسه کربن استیل با فولاد ضد زنگ، گرچه پیچیده است ، اما تا یک محدودیت ساده خلاصه می شود – فولادهای کربنی واقعی تقریباً نباید هیچ عنصر آلیاژی داشته باشند ، آنها عمدتا از دو ماده تشکیل میشوند: آهن و کربن. مقدار کربن می تواند متفاوت باشد و چند ماده آلیاژی قابل قبول وجود دارد ، اما این فولادها ساده هستند.علاوه بر تعریف دقیق ، اصطلاح کربن استیل با فولاد ضد زنگ برای اشاره به گروه گسترده ای از فولادهای آلیاژی که از فولادهای ضد زنگ نیستند نیز استفاده می شود. بر خلاف فولادهای کربنی ، فولادهای کم آلیاژ می توانند حاوی مقادیر کمی از طیف گسترده ای از عناصر آلیاژی باشند و به آنها اجازه می دهد تا برای کاربردهای متنوع تری تنظیم شوند. این فولادها گرچه شرایط فنی فولاد کربن را برآورده نمی کنند ، اما نشان دهنده شکاف بیشتر در فولاد است یعنی فولاد ضد زنگ در مقابل هر چیز دیگر.

فولاد کربن

  فولاد کربن طبق تعریف بسیار ساده است یعنی این آهن با مقداری کربن و عناصر آلیاژی محدود است. علاوه بر این ، هر فولادی که به عناصر آلیاژی نیاز داشته باشد (به عنوان مثال ۴۱۴۰ و ۴۳۴۰) فولادهای کربنی نیستند . در تعریف فولاد کربن ، مواد را می توان به صورت فولاد کم کربن یا فولاد پرکربن تعریف کرد. فولادهای کم کربن بسیار رایج هستند ، در حالی که فولادهای پر کربن فقط در محیط های با مقاومت بالا و غیر خورنده استفاده می شوند. استیل ۱۰۲۰ ، یک فولاد کم کربن بوده اما یکی از محبوب ترین فولادها است که امروزه تولید می شود.

مقایسه کربن استیل با فولاد ضد زنگ از لحاظ ساختاری:

  ‍ساخت فولاد کربن بر اساس محتوای کربن دارای خواص مکانیکی مختلفی است. فولادهای کم کربن ضعیف و نرم تر هستند ، اما می توان آنها را به راحتی ماشین کاری و جوشکاری کرد. در حالی که فولاد پر کربن قوی تر است ، اما پردازش آن به طور قابل توجهی سخت تر است. تمام فولادهای کربنی در برابر زنگ زدگی حساس هستند ، و باعث می شود آنها برای استفاده در طیف گسترده ای از برنامه های کاربرد نهایی مناسب نباشند. به طور کلی ، اگر به دنبال فلزی با هزینه کم هستید ، فولاد کربن بسیار عالی است.

فولادهای کم آلیاژ

  که بعضی اوقات فولادهای کربنی نامیده می شوند. فولادهای کم آلیاژ یک یا چند عنصر آلیاژ را ترکیب می کنند (مانند کروم ، کبالت ، نیوبیم ، مولیبدن ، نیکل ، تیتانیوم ، تنگستن ، وانادیوم یا زیرکونیوم) تا از این طریق خواص مواد فولادهای کربنی سنتی بهبود یابد. آنها غالباً مقاوم تر ، سفت و مقاوم در برابر خوردگی نسبت به فولادهای کربنی سنتی هستند. فولادهای آلیاژی توسط مواد آلیاژی اولیه (علاوه بر کربن) تعریف می شوند فولاد ۴۱۴۰ ، یکی از رایج ترین فولادهای آلیاژی و یک فولاد آلیاژی کروم-مولیبدن است. این بدان معنی است که عناصر آلیاژی اولیه کروم (که مقاومت در برابر خوردگی را افزایش می دهد) و مولیبدن (که مقاومت را افزایش می دهد) هستند. در نتیجه ، ۴۱۴۰ در برنامه های با سایش بالا و درجه حرارت بالا استفاده می شود.

فولاد های آلیاژی فولادهای کم آلیاژ

  امروزه فولادهای آلیاژی یکی از پرمصرف ترین فولادها در صنعت هستند. آنها قابل پردازش ، مقرون به صرفه ، به راحتی در دسترس هستند و دارای خواص مکانیکی خوبی هستند. اگر قطعه ای نیازی به مقاومت در برابر خوردگی ندارد ، فولادهای کم آلیاژ بهترین ضربه را برای جفت شما ایجاد می کنند.خصوصیاتی که باعث تولید فولاد آلیاژی با استفاده از روش های متداول می شود ، از اهمیت کمتری برای چاپ سه بعدی برخوردار است. از آنجا که چاپ سه بعدی فلزی به راحتی ماشین کاری می شود و ارزان تهیه می شود ، هزینه چاپ آن از لحاظ اقتصادی غیرقابل تحمل است. چند شرکت چاپ فلز فولادهای کم آلیاژ مانند ۴۱۴۰ را ارائه می دهند ، اما به طور کلی نادر هستند.

فولادهای ضد زنگ

  در این میان فولادهای ضد زنگ در اطراف یک خاصیت اصلی ماده به هم پیوسته اند: مقاومت در برابر خوردگی عالی ، ناشی از محتوای زیاد کروم ۱۰.۵٪ از نظر جرم و مقدار کم کربن ۱.۲٪ از نظر جرم و فراتر از مقاومت در برابر خوردگی ، خصوصیات مکانیکی این فولادها می توانند بسیار متفاوت باشند. فولادهای ضد زنگ آستنیتی رایج ترین نوع فولاد ضد زنگ هستند. آنها در برابر خوردگی مقاوم هستند و می توانند به راحتی ماشین کاری و جوشکاری شوند ، گرچه نمی توان آنها را با حرارت تصفیه کرد. فولاد ۳۰۳ و ۳۰۴ متداول ترین انواع فولادهای زنگ نزن آستنیتی هستند و ۳۱۶L نوعی است که مقاومت در برابر خوردگی را به حداکثر می رساند. این فولادها در عملیات بسیار متنوعی مورد استفاده قرار می گیرند – از آنجا که ضد آب نیستند ، تقریباً در همه جا کار می کنند. به دلیل هزینه های بالاتر ، چاپ سه بعدی فلزی می تواند یک روش ساخت مناسب برای این قطعات باشد.

فولاد ضد زنگ

  از فولادهای ضد زنگ مانند ۳۱۶L اغلب برای ساخت پروانه و سایر قطعات غوطه ور در مایعات استفاده می شود فولادهای زنگ نزن مارتنزیتی با هزینه شکل پذیری ، خواص مکانیکی بهتری را به فولادهای آستنیتی ارائه می دهند. به عنوان یک گروه ، آنها از قابلیت تطبیق پذیری کلی فولادهای آستنیتی برخوردار نیستند – با این حال ، سختی مقاومت بالا آنها با مقاومت در برابر خوردگی بسیار بالاتر از فولادهای کم آلیاژ ، آنها را برای هر قسمت با مقاومت بالا که در یک محیط اکسید کننده است ، مناسب می کند. علاوه بر این ، فولادهای مارتنزیتی را می توان برای تقویت سختی ، استحکام و سختی بیشتر تحت عملیات حرارتی قرار داد. ۱۷-۴ PH یک نوع خاص از فولاد ضد زنگ مارتنزیتی است که می تواند برای بسیاری از خواص مواد ، تحت عملیات حرارتی قرار گیرد. به دلیل سختی زیاد و قابلیت تراش بسیار کم آن ، معمولاً نسبت به دستگاه سخت کوشی ، چاپ سه بعدی ارزان تر است. اگر می خواهید درباره چاپ سه بعدی قطعات فلزی بیشتر بدانید

کربن استیل در مقابل فولاد ضد زنگ

  نظر نهایی بحث در مورد کربن استیل با فولاد ضد زنگ کمی پیچیده تر از آن است که در ابتدا تصور می شد. زیرا فولاد کربن می تواند به دو نوع مختلف فولاد اشاره داشته باشد: فولاد کربن سنتی و فولاد کم آلیاژ. بر خلاف هر فولاد کربنی ، فولاد ضد زنگ می تواند بدون محیط اکسیداسیون ، در محیط های خورنده یا مرطوب زنده بماند و رشد کند. فولاد کربن بسیار ارزان تر است و برای اجزای سازه ای بزرگ ، مانند لوله ها ، تیرها و ورق فولاد نورد مناسب تر است.فولاد کم آلیاژ از اکثر جهات از فولاد کربن برتر است اما هنوز فاقد مقاومت در برابر خوردگی است. این می تواند به طور موثر با خواص مواد فولاد ضد زنگ مطابقت داشته باشد.در نتیجه ، آلیاژهایی مانند ۴۱۴۰ و ۴۳۴۰ در بسیاری از برنامه های کاربردی استفاده می شوند , که کمی اکسیداسیون به آنها آسیب نمی زند. فولاد ضد زنگ ماده ای با درجه بالاتر است که در عملیات صنعتی که نمی توان کیفیت قطعه را به خطر انداخت ، بهتر استفاده می شود.

منبع : سایتهای اینترنتی معتبردر حوزه ی  آهن آلات
باز نویسی  متن : واحد تحقیق و توسعه شرکت آکام فولاد نیما
کپی و نشراین متن با درج نام شرکت آکام فولاد نیما ، تهیه و توزیع کننده ی  کلیه مقاطع فولادی و ورق های آلیاژی بلا مانع میباشد

قیمت کلیه مقاطع فولادی

۱ – قیمت انواع ورق آلات فولادی که شامل:    
قیمت ورق سیاه – قیمت ورق آجدار قیمت ورق روغنی– قیمت ورق آلیاژی– قیمت ورق گالوانیزه – قیمت ورق رنگی– قیمت انواع ورق استیل
۲ -قیمت انواع میلگرد که شامل:
قیمت میلگرد ساده – قیمت کلاف آجدار – قیمت میلگرد آجدار
۳ -قیمت تیرآهن که شامل:
قیمت تیرآهن IPE – قیمت تیرآهن زنبوری– قیمت تیرآهن هاش
۴ -قیمت نبشی و ناودانی که شامل:
قیمت نبشی– قیمت ناودانی– قیمت سپری
۵ -قیمت انواع قوطی و پروفیل که شامل:
قیمت پروفیل صنعتی  – قیمت پروفیل مبلی – قیمت پروفیل گالوانیزه – قیمت پروفیل ستونی  قیمت پروفیل زد Z– قیمت پروفیل درب و پنجره

۶ -قیمت انواع لوله های ساختمانی و صنعتی شامل:
قیمت لوله گالوانیزه  لوله  مانیسمان – قیمت لوله مبلی روغنی قیمت لوله گازی روکار و توکار– قیمت لوله اسپیرال قیمت لوله داربستی قیمت لوله های صنعتی