زنگ زدن آهن و راه های جلوگیری از آن

زنگ زدن آهن و راه های جلوگیری از آن

پدیده رسوب، یک پوشش قهوه ای مایل به قرمز بر روی سطح آهن در اثر هوای مرطوب است که این پوشش به نام زنگ زدن آهن شناخته می شود. زنگ زدگی در هوای کاملا خشک یا در هوای خالص و بدون آب رخ نمی دهد. به عبارت ساده، هنگامی که یک جسم آهنی برای مدت قابل توجهی در هوای مرطوب باقی می ماند، اکسید می شود و روی سطح خود اکسید آهن ایجاد می کند؛این پدیده زنگ زدگی نامیده می شود. رایج ترین نمونه خوردگی فلزی، زنگ زدگی آهن و فولاد است. بسیاری از نمونه های شناخته شده عبارتند از زنگ زدگی سیستم های اگزوز و بدنه خودرو، لوله های آب و انواع مختلف فولاد سازه ای.

زنگ زدن آهن چیست؟

  زنگ زدن آهن یک واکنش اکسیداسیون است. در هنگام زنگ زدن آهن، فلز آهن به وجود آب با اکسیژن هوا واکنش نشان داده و آهن هیدراته تشکیل می دهد. نه تنها آهن زنگ می زند، بلکه فولاد نیز در معرض هوای مرطوب زنگ می زند . جالب اینجاست که فولاد راحت تراز آهن زنگ می زند. زنگ آهن نرم است و به آرامی از سطح یک جسم آهنی زنگ زده می ریزد و باعث زنگ زدن آهن زیر آن می شود. بنابراین، زنگ زدن آهن یک فرآیند مداوم است که به آرامی اجسام آهنی را می خورد و آنها را به درد نخور می کند. از آنجایی که از آهن برای ساخت طیف وسیعی از اشیا مانند پل ها، کباب پزها، نرده ها، دروازه ها و بدنه اتومبیل ها، اتوبوس ها، کامیون ها و کشتی ها استفاده می شود، زنگ زدگی آهن باعث تلفات قابل توجهی در طول زمان می شود. بدیهی است که ما باید ابزارو روش هایی برای جلوگیری از زنگ زدن آهن داشته باشیم.

زنگ زدن آهن

چگونه از زنگ زدن آهن جلوگیری کنیم؟

  هدر رفتن اجسام آهنی در اثر زنگ زدگی ضرر قابل توجهی به اقتصاد کشور وارد می کند و باید از آن جلوگیری کرد. روش های مختلفی برای محافظت از اشیاء آهنی در برابر زنگ زدگی استفاده می شود. اکثر روش ها شامل پوشاندن جسم آهنی با “چیزی” برای جلوگیری از ورود هوا و آب است. در زیر برخی از رایج ترین روش ها برای جلوگیری از زنگ زدگی آهن آورده شده است.

رنگ آمیزی

  رایج ترین روش جلوگیری از زنگ زدگی آهن، پوشش دادن سطح آن با رنگ است. هنگامی که روی سطح یک جسم آهنی رنگ زده می شود، از تماس هوا و رطوبت با جسم آهنی جلوگیری می شود و در نتیجه زنگ زدگی ایجاد نمی شود. پنجره ها ، نرده‌ها، پل‌های آهنی، مبلمان فولادی، واگن‌های راه‌آهن و بدنه ماشین‌ها، اتوبوس‌ها و کامیون‌ها، از جمله مواردی هستند که همگی به‌طور مرتب رنگ می‌شوند تا زنگ نزنند.

روغن یا گریس

  وقتی مقداری گریس یا روغن به سطح یک جسم آهنی زده شود، هوا و رطوبت با آن تماس پیدا نمی کند و در نتیجه از زنگ زدگی جلوگیری می شود. به عنوان مثال، برای جلوگیری از خوردگی، ابزار آهنی و فولادی و قطعات ماشین آلات را با گریس یا روغن مالش می دهند.

گالوانیزه کردن

  اشیایی که در معرض رطوبت شدید قرار دارند، مانند ورق های سقف و لوله ها، با گالوانیزه کردن از زنگ زدگی محافظت می شوند. گالوانیزه فرآیند پوشش دادن فولاد و آهن با یک لایه نازک از فلز روی برای جلوگیری از زنگ زدگی است. از آنجایی که فلز روی نسبت به آهن واکنش پذیرتر است، در مجاورت رطوبت با اکسیژن واکنش می دهد و لایه ای نامرئی از اکسید روی تشکیل می دهد که از آن در برابر زنگ زدگی بیشتر محافظت می کند. جالب است بدانید که محصولات آهنی گالوانیزه حتی در صورت شکسته شدن پوشش روی از زنگ زدگی محافظت می شوند، چون روی نسبت به اکسیژن سریعاً واکنش نشان داده و پوشش محافظ روی تشکیل شده و از زنگ زدی بیشتر آهن جلوگیری می کند.

آبکاری آهن


منبع : https://www.embibe.com/exams/rusting-of-iron/
باز نویسی  متن : واحد تحقیق و توسعه شرکت آکام فولاد نیما
کپی و نشراین متن با درج نام شرکت آکام فولاد نیما ، تهیه و توزیع کننده ی  کلیه مقاطع فولادی و ورق های آلیاژی بلا مانع میباشد

قیمت کلیه مقاطع فولادی

۱ – قیمت انواع ورق آلات فولادی که شامل:    
قیمت ورق سیاه – قیمت ورق آجدار قیمت ورق روغنی– قیمت ورق آلیاژی– قیمت ورق گالوانیزه – قیمت ورق رنگی– قیمت انواع ورق استیل
۲ -قیمت انواع میلگرد که شامل:
قیمت میلگرد ساده – قیمت کلاف آجدار – قیمت میلگرد آجدار
۳ -قیمت تیرآهن که شامل:
قیمت تیرآهن IPE – قیمت تیرآهن زنبوری– قیمت تیرآهن هاش
۴ -قیمت نبشی و ناودانی که شامل:
قیمت نبشی– قیمت ناودانی– قیمت سپری
۵ -قیمت انواع قوطی و پروفیل که شامل:
قیمت پروفیل صنعتی  – قیمت پروفیل مبلی – قیمت پروفیل گالوانیزه – قیمت پروفیل ستونی  قیمت پروفیل زد Z– قیمت پروفیل درب و پنجره

۶ -قیمت انواع لوله های ساختمانی و صنعتی شامل:
قیمت لوله گالوانیزه  لوله  مانیسمان – قیمت لوله مبلی روغنی قیمت لوله گازی روکار و توکار– قیمت لوله اسپیرال قیمت لوله داربستی قیمت لوله های صنعتی