انواع الیاف فولادی و ماکرو

انواع الیاف فولادی و ماکرو

انواع الیاف فولادی و ماکرو

انواع الیاف فولادی و ماکرو ,اولین قدم برای استفاده از الیاف بتنی ، انتخاب الیاف مناسب ، شناخت نوع فیبر مورد نیاز برای کاربرد کار می باشد. اطلاعات و آموزش استفاده از این محصول در رابطه با طراحی و کاربرد سازه های بتن آرمه الیافی ضروری است.

  امروزه انواع مختلف و زیادی از فیبرهای با کیفیت اولیه مهندسی شده از تولیدکنندگان در کشورهای مختلف ظاهر شده است که باید به ادعاها و کیفیت و عملکرد این محصول دقت شود . در این راستا در مورد استانداردسازی انواع الیاف فولادی و ماکرو، گامهای مهمی برداشته شده است ، نه تنها در مورد تنظیم کلی محصول الیاف ، بلکه در طراحی و کاربردهای ساختاری در عمل نیز در بکار گیری این محصول انجام گردیده است.

موارد استفاد از انواع الیاف فولادی و ماکرو:

  نمای بیرونی ساختمان ها و گنبدها سازه های تونل ها –بزرگ راه ها کانال های آبیاری، جدار منابع آب و حوضچه ها، لوله های فاضلاب و استخرهای سازه های پوسته ای نازک و گنبدها ورق های ساده، جداگرهای مقاوم در برابر آتش درساخت پانل های شناور، مخازن نگهداری مایعات لایه داخلی تونل ها و معادن سقف سازه ها ، در کلیه کف سازی های بخصوص کف های صنعتی که به مقاومت در برابر ضربه و تغییرات حرارتی نیاز داشته باشد در تعمیر و ترمیم ساختمان ها و سازه ها و…

میکرو فیبرهای مصنوعی

  قطر الیاف میکرو کمتر از ۰.۳ میلی متر است. فیبرهای میکرو یا تک رشته ای هستند یا فیبریله هستند. از الیاف میکرو باید برای کنترل انقباض پلاستیک (ترک خوردگی که می تواند در ۲۴ ساعت اول ترمیم بتن اتفاق بیفتد) ، محافظت در برابر ضربه و کاهش جوشش مواد منفجره در هنگام آتش سوزی استفاده شود. از میکرو فیبرهای رشته ای اغلب برای جایگزینی سبک ترین فیبر سیم جوش داده شده (۶×۶ W1.4 / W1.4) برای مشخصات دما و انقباض استفاده می شود که مشخصات استاندارد برای بتن تقویت شده با الیافهای استفاده شونده در بتن ریزی در دونوع شرح داده میشود. بتن مسلح یا شاتکریت الیاف مصنوعی نوع سه را بتونی تعریف می کند که شامل الیاف میکرو و / یا ماکرو مصنوعی است که می توان مدارک مستند اثبات کننده مقاومت طولانی مدت آنها در برابر خرابی هنگام تماس با رطوبت و مواد قلیایی موجود در خمیر سیمان یا موادی که در مواد افزودنی شیمیایی و هوا وجود دارند. ۲- ASTM D7508 (مشخصات استاندارد برای بتن تقویت شده با الیاف ). تعاریف خاصی مانند منکر و طول را برای تعریف بیشتر تفاوت بین این نوع الیاف ارائه می دهد. همچنین استاندارد برای بتن تقویت شده با الیاف در C1116 ASTM (مشخصات استاندارد برای بتن تقویت شده با الیاف ) عنوان شده است که الیاف پایه پلی پروپیلن با دوام بودن در بتن شناخته شده اند. اگرچه الیاف میکرو مصنوعی مقاومت بالاتری در برابر تشکیل ترکهای جمع شدگی پلاستیکی در مقابل تقویت کننده سیم جوش داده شده دارند ، اما قادر به ایجاد مقاومت در برابر باز شدن بیشتر عرض ترک ناشی از انقباض خشک شدن ، بار ساختاری یا سایر اشکال تنش نیستند. با این حال ، این محصولات باید به طور مرتب در هر نوع بتن مشخص شوند تا مقاومت در برابر ترک خوردگی ، محافظت در برابر جوش ، دوام انجماد ذوب و بهبود همگن بودن بتن در هنگام قرار دادن ، فراهم شود.

الیاف مصنوعی ماکرو

  همچنین می توانند مقاومت در برابر انقباض پلاستیک را ایجاد کنند ، اما همچنین بتن را با دوام ، مقاومت بالا و توانایی تهیه ظرفیت سازه محدود در صورت طراحی صحیح ، فراهم می کنند. این محصولات الیاف با مقادیری که مهندسی آنها برابر با تقویت کننده های فولادی معمولی باشد ، مانند تقویت سیم های جوش داده شده و میلگردهای فولادی ، دوز می خورند و به صورت سه بعدی در سراسر بخش بتن توزیع می شوند. این محاسبات می تواند بر اساس تبدیل مقاومت کششی ساده ، گشتاورهای خمشی یا تجزیه و تحلیل تئوری خط عملکرد باشد. الیاف مصنوعی ماکرو را می توان به استفاده از الیاف فولادی تشبیه کرد ، اما با ویژگی های فیزیکی متفاوت. این الیاف معمولاً در مقایسه با الیاف فولادی به دلیل وزن سبک تر ، ماهیت غیر خورنده و قابلیت پمپاژ آسان ، در مقایسه با الیاف فولادی راحت تر قرار می گیرند و به پایان می رسند.

روش های آزمون:

  روشهای آزمون استاندارد ASTM مانند C1399 ، C1609 ، C1550 و C1579 عملکرد فیزیکی و مکانیکی بتن تقویت شده با الیاف (FRC) و توانایی الیاف در مقاومت در برابر ترکهای بتن از باز شدن بیشتر را اندازه گیری می کنند. مشخصات مبتنی بر عملکرد در استفاده از FRC به طور معمول نیاز به آزمایش داده ها بر اساس این استانداردها دارد. متخصصین طراحی باید به درستی میزان دوز صحیح الیاف را برای دال بر روی زمین ، عناصر پیش ساخته ، دیوار سازی ، عرشه های فولادی کامپوزیت و شاتکریت مشخص کنند.

الیاف ماکرو پلیمر

  الیاف ماکرو پلیمر با عملکرد بالا عملکرد الیاف فولادی را با دوز پایین تر ارائه می دهد. سیستم لنگرگاه منحصر به فرد هر یک از الیاف مصنوعی ماکرو و نسبت ابعاد بالاتر (طول / قطر) امکان عملکرد بالاتر در ماتریس بتن را فراهم می کند. الیاف ماکرو پلیمر بتن را با سطوح اضافه شده از مقاومت ، جذب انرژی و دوام بیشتر تزریق می کند. علاوه بر این ، الیاف مصنوعی ماکرو پلیمر اندازه گیری کنترل شده ترک را بدون خطر خوردگی مرتبط با فولاد فراهم می کنند.

کاربرد

  این الیاف با تکنولوژی بالا در کاربردهای شاتکریت استفاده می شوند ، افزایش چسبندگی را ایجاد می کنند ، بنابراین نه تنها بازگشت و اتلاف کمتری را تجربه خواهید کرد ، بلکه می توانید لایه های ضخیم تری از شاتکریت را در یک عبور قرار دهید. شاتکریت تقویت شده با الیاف ، جذب انرژی بیشتر ، مشخصات مقطع سنگی کارآمدتر ، شکل پذیری بهبود یافته ، مقاومت در برابر شکست و تدارکات کاربرد ساده تری را ارائه می دهد.

الیاف فولادی

  الیاف بتونی فولادی که برای عملکرد طولانی مدت و کنترل ترک خوردگی بتن برتر در کاربردهای صنعتی طراحی شده است ، بطور خاص برای تقویت بتن و شاتکریت در حالت سخت این الیاف طراحی شده است. کاربرد این الیاف بیشتر در پروژه های سیستم های دال کف بتونی صنعتی معمولاً برای انجام تحت شرایط بارگیری شدید و از جمله بارهای نقطه ای از پایه های قفسه و بارگذاری پویا از ترافیک وسایل نقلیه ، مورد استفاده قرار میگیرد. توزیع یکنواخت الیاف فولادی در سراسر مخلوط بتن ، بتن را به ماده کامپوزیتی شکل پذیر تبدیل می کند که باعث افزایش قابلیت جذب انرژی ، دوام طولانی مدت و عملکرد کلی دال کف بتنی می شود.

دلایل استفاده:

  دلایلی که بیشتر برای استفاده از این الیاف اعلام نیاز میشود این است که این الیاف نیاز و کنترل استثنایی ترک خوردگی جمع شدگی طولانی مدت و پایداری بار در اتصالات کف را فراهم می کند ، شاتکریت تقویت شده با الیاف فولاد شکل پذیری ، مقاومت در برابر شکست و ظرفیت جذب انرژی را بهبود می بخشد. شاتکریت تقویت شده با الیاف دارای مزایای زیادی از جمله همگن بیشتر ساختار پشتیبانی و تدارکات کاربردی ساده تر است. مشخصات مکانیکی الیاف فولادی : – مقاومت کششی ≈ ۸۰۰-۱۲۰۰ MPa – مقاومت خمشی ≈ ۱۸۰-۲۱۰ میزان مصرف الیاف در بتن : » میزان مصرف الیاف فلزی در بتن باتوجه به عملکرد موردنظر بطورمتوسط از ۱۰ تا ۲۵ کیلوگرم در هر مترمکعب متغیر است.

روش مصرف الیاف فولادی در بتن :

  الیاف فولادی را میتوان درهر زمان به بتن اضافه نمود . معمولاً درزمان مخلوط کردن شن، ماسه ، سیمان و آب و پس از افزودن روان کننده به بتن این الیاف را به تدریج اضافه نموده وبه مدت ۵ دقیقه عمل اختلاط ادامه می یابد.

منبع : سایتهای اینترنتی معتبردر حوزه ی  آهن آلات
باز نویسی  متن : واحد تحقیق و توسعه شرکت آکام فولاد نیما
کپی و نشراین متن با درج نام شرکت آکام فولاد نیما ، تهیه و توزیع کننده ی  کلیه مقاطع فولادی و ورق های آلیاژی بلا مانع میباشد

قیمت کلیه مقاطع فولادی

۱ – قیمت انواع ورق آلات فولادی که شامل:    
قیمت ورق سیاه – قیمت ورق آجدار قیمت ورق روغنی– قیمت ورق آلیاژی– قیمت ورق گالوانیزه – قیمت ورق رنگی– قیمت انواع ورق استیل
۲ -قیمت انواع میلگرد که شامل:
قیمت میلگرد ساده – قیمت کلاف آجدار – قیمت میلگرد آجدار
۳ -قیمت تیرآهن که شامل:
قیمت تیرآهن IPE – قیمت تیرآهن زنبوری– قیمت تیرآهن هاش
۴ -قیمت نبشی و ناودانی که شامل:
قیمت نبشی– قیمت ناودانی– قیمت سپری
۵ -قیمت انواع قوطی و پروفیل که شامل:
قیمت پروفیل صنعتی  – قیمت پروفیل مبلی – قیمت پروفیل گالوانیزه – قیمت پروفیل ستونی  قیمت پروفیل زد Z– قیمت پروفیل درب و پنجره

۶ -قیمت انواع لوله های ساختمانی و صنعتی شامل:
قیمت لوله گالوانیزه  لوله  مانیسمان – قیمت لوله مبلی روغنی قیمت لوله گازی روکار و توکار– قیمت لوله اسپیرال قیمت لوله داربستی قیمت لوله های صنعتی