۱۱ خاصیت ورق آلومینیومی و کاربرد‌های آن

۱۱ خاصیت ورق آلومینیومی و کاربرد‌های آن

ورق آلومینیومی چیست؟

ورق های آلومینیومی که به عنوان صفحات آلومینیومی نیز شناخته می شوند، نتیجه آلومینیوم خام اولیه است که تحت فشار بالا فشرده شده و به شکل پانل در می آید. این ورق‌ها به طور مشخص به گونه ای ساخته می شوند که بسیار نازک و سبک وزن بوده و در عین حال به اندازه کافی مستحکم می باشند و در کنار سهولت ذاتی نصب و نگهداری، تطبیق پذیری فوق العاده ای را ارائه می دهند. همچنین دارای چندین ویژگی منحصر به فرد و مفید دیگر است که باعث می شود امروزه به طور گسترده در طیف گسترده ای از کاربردهای صنعتی، کشاورزی، خانگی و تولید به کار گرفته شوند.
طیف وسیعی از پوشش‌های اضافی اعمال شده بر روی ورق‌های آلومینیومی، می‌تواند به ایجاد یک ماده بادوام برای استفاده در محیط‌های بیرونی کمک کند. ماهیت وزن سبک ورق آلومینیومی نازک، آن را برای استفاده در قوطی های نوشیدنی، ظروف غذا و سایر محصولات روزمره‌ی مناسب برای ذخیره سازی، حمل و نقل و خرده فروشی با حجم بالا ایده آل می کند.
جدول ابعاد و ضخامت سطح از فاکتورهای اولیه ای است که باید هنگام بررسی گزینه های خرید ورق آلومینیوم در نظر گرفت. در حالی که مساحت سطح کلی اولین جنبه کلیدی است که باید در برنامه ریزی کاری با استفاده از این نوع ورق فلزی در نظر بگیرید، مواد تکمیلی مختلف موجود نیز نقش مهمی در انتخاب نوع ایده آل ورق آلومینیوم برای نیازهای شما ایفا می کند. به عنوان مثال، ورق آلومینیوم آنودایز شده می‌تواند هم محافظت قوی در برابر خوردگی و هم ظاهر زیباتری ایجاد کند، در حالی که ورق‌های خام یا ناتمام را می‌توان به روش‌های مختلف دیگری پس از تکمیل شکل‌گیری و ساخت پوشش داد یا محافظت کرد. ورق آلومینیومی که برای استفاده با اتصالات پرچ و صفحه و همچنین برای اهداف جوشکاری مناسب است، به‌عنوان یک ورق فلزی بسیار کاربرپسند در نظر گرفته می‌شود که شکل‌پذیری بالایی دارد و به راحتی برای طیف وسیعی از کاربردها برش داده می‌شود.
این ورق ها معمولاً به ضخامت ورق آلومینیومی ۱ میلیمتر تا ۲ میل برش داده می‌شود و در این وزن می‌توان آن را به راحتی با دست یا با ابزار کوچک‌تر دستی شکل داد. صفحات ضخیم‌تر ممکن است به ماشین‌های شکل‌دهی دستی یا پرس‌های پنوماتیک یا ترمزهای صنعتی بیشتری نیاز داشته باشند تا به شکل دلخواه عمل کنند.

انواع ورق های آلومینیومی

۱. ورق های آلومینیومی سوراخ دار

ورق یا صفحه آلومینیومی سوراخ‌دار در کارهایی استفاده می‌شود که عمدتاً به دلیل ویژگی‌های زیبایی‌شناختی و طرح دار بودن آن انتخاب می‌شوند. این امر به ویژه در طراحی داخلی و خارجی رایج است ( به عنوان مثال در ساخت بسیاری از انواع کف‌ها، سقف‌ها، پرده‌ها، سایه‌بان‌های خورشیدی و سایر معماری‌ها استفاده می‌شود). پانل های تزئینی در کاربردهای معمولی مانند صنایع غذایی و کارخانه یا محیط های آزمایشگاهی در نقش های آبکشی، زهکشی و جمع آوری در ایستگاه های شستشو و خشک کردن صنعتی ظاهر می‌شوند.

ورق آلومینیومی سوراخ دار
ورق آلومینیومی سوراخ دار

۲. ورق های آلومینیومی آجدار

صفحات آلومینیومی آجدار پانل‌هایی از ورق فلزی هستند که در یک طرف دارای برآمدگی‌های برجسته هستند و معمولاً به ارتفاع حدود ۱.۵ میلی‌متر برجسته می‌شود.
این نوع ورق های آلومینیومی، ورقه‌های نسبتاً ضخیم و محکمی برای بهبود مقاومت در برابر ضربه و ویژگی‌های باربری دارند که برای استفاده از مناطق داخلی یا خارجی پر رفت و آمد و ترافیک چرخ‌دار سنگین، مانند راهروهای خدماتی، جایگاه‌های بارگیری و پارکینگ‌ها مناسب هستند. الگوی برجسته، آسیب سطح را پنهان می کند و همچنین چسبندگی بیشتری در برابر لغزش و لغزش ایجاد می کند.

ورق آجدار آلومینیومی
ورق آلومینیومی آجدار

۳. ورق های آلومینیوم آنودایز شده

آنودایز یک فرآیند الکتروشیمیایی است که برای افزایش ضخامت لایه اکسید روی سطح فلز استفاده می شود. ورق های آلومینیومی آنودایز شده نه تنها مقاومت در برابر خوردگی و سایش را افزایش می دهند، بلکه می تواند صفحات را برای چسبندگی بهتر رنگ آماده کند. در نتیجه، فلزات آنودایز معمولاً با ورق های آلومینیومی بسیار رنگی یا سایر پانل های تزئینی(مانند آنهایی که به طور گسترده در قطعات خودرو، گوشی های هوشمند، ابزار، وسایل آشپزی، کالاهای ورزشی و مصالح معماری استفاده می شوند)، نشان داده می شوند.

ورق آلومینیومی آنودایز شده
ورق آلومینیومی آنودایز شده

۴. ورق های آلومینیوم کامپوزیت

ورق ها یا پانل های کامپوزیت آلومینیومی که اغلب به اختصار ACS یا ACP نامیده می شوند، از دو قطعه بسیار نازک آلومینیومی با روکش سیم پیچ که به قسمت خارجی یک هسته غیر آلومینیومی (اغلب پلاستیکی) چسبانده شده اند، تولید می شوند. آنها معمولاً به عنوان پانل های سبک وزن اما مستحکم برای روکش های خارجی یا نمای ساختمان و همچنین در طیف گسترده ای از برنامه های عایق کاری و پانل های تاشو استفاده می شوند.
ورق های پانل کامپوزیت آلومینیومی که گاهی به آن ها پانل های ساندویچ یا ورق های دی باند نیز گفته می‌شود، بسیار سبک تر از معادل های فلز جامد هستند. این کار نصب و نگهداری آنها را در استفاده روزمره بسیار آسان‌تر می‌کند و به طور کلی ماشین‌کاری، برش و شکل‌دهی منظم با استفاده از ابزارهای ساده بسیار آسان‌تر است. به این ترتیب، آنها یک انتخاب عالی برای تابلوها و سینی تابلوهای ضد آب و هوا هستند (مخصوصاً در جاهایی که طراحی پیچیده تری مانند حروف تزئینی مورد نیاز است).

ورق آلومینیومی کامپوزیت
ورق آلومینیومی کامپوزیت

۵. ورق های آلومینیومی برس خورده

بسیاری از انواع مختلف ورق های آلومینیومی در انواع برس خورده یا بدون برس موجود هستند که از جمله آنها می توان از پانل های آنودایز و کامپوزیت نام برد. «برس‌شده» در این زمینه به الگوی نسبتاً یکنواختی از خراش‌ها و خراش‌های موازی سبک اشاره دارد که عمدتا در سراسر سطح یک ورق فلزی وارد می‌شوند تا یک روکش طرح دار ساتن مانند ایجاد کنند. این اثر به طور گسترده ای در تمام انواع وسایل و اتصالات داخلی دیده می شود.
انتخاب خرید ورق آلومینیومی برس خورده به دلیل طرح دار بودن اغلب یک تصمیم در درجه اول زیبایی شناختی است ( ظاهر برس خورده در سراسر جهان به عنوان شکوفایی سبکی که کیفیت بازتابی سطوح صیقلی را کاهش می دهد بسیار محبوب است). اگرچه مسواک زدن در واقع نتیجه پردازش ثانویه اضافی است که منجر به یک روکش ساتن می شود، اما به عنوان یک عنصر طراحی می تواند به ایجاد ظاهری صنعتی خام یا فرآوری نشده کمک کند.

ورق آلومینیومی برس خورده
ورق آلومینیومی برس خورده

خواص ورق های آلومینیومی

ورق های آلومینیومی امروزه یکی از پرکاربردترین انواع ساینده ها و مواد مهندسی هستند. این تا حد زیادی به دلیل برخی از ویژگی‌های کلیدی ورق فلزی آلومینیوم است که وقتی به صورت ترکیبی مشاهده می‌شوند، آن را برای استفاده ایده‌آل در طیف وسیعی از محیط‌ها و برنامه‌ها از دیگر انواع صفحات فلزی متمایز می‌کنند.
با ارزش ترین خواص آن عبارتند از:

  1. وزن سبک (حدود یک سوم جرم فولاد بر حسب حجم)، بنابراین یک راه حل بسیار مقرون به صرفه با قیمت کمتر در حمل و نقل و عملیات مبتنی بر لجستیک است.
  2. به اندازه کافی قوی است که برای کاربردهای مختلف ساختمانی و سازه ای مناسب باشد.
  3. در برابر خوردگی در کاربردهای بیرونی و در معرض رطوبت مقاوم است. برخلاف قیمت بالا در هنگام استفاده، در طولانی مدت مقرون به صرفه است.
  4. به راحتی شکل پذیر، با نقطه ذوب نسبتا کم (۶۶۰ درجه سانتیگراد) حتی در گیج های ضخیم تر قابل استفاده است.
  5. برای مصارف غذایی از جمله بسته بندی در تماس مستقیم با مواد غذایی، به دلیل غیر واکنشی بودن و کاملا غیر قابل نفوذ بودن در برابر بو و طعم، مناسب است (حتی در ضخامت فویل بسیار سبک).
  6. نسوز، به جز در لایه های بسیار نازک نمی سوزد و هنگام ذوب هیچ گاز سمی آزاد نمی کند.
  7. انعکاس بسیار بالا، برای استفاده در سیستم های گرمایشی و روشنایی کم مصرف مناسب است.
  8. خواص رسانایی عالی هم برای گرما و هم برای الکتریسیته (تقریباً دو برابر مس)، برای سیستم های گرما و قدرت اقتصادی مناسب است.
  9. با نرخ تلفات کم در هنگام خرابی، به راحتی قابل بازیافت است. (حدود سه چهارم کل ورق آلومینیومی که تا به حال ساخته شده هنوز در گردش فعال است).
  10. نگهداری طولانی مدت، برای کاهش نرخ تعویض و اثرات زیست محیطی کمتر، قیمت نگهداری کاهش یافته و موجب مقرون به صرفه بودن است.
  11. در محدوده عملا نامحدودی از ضخامت ها و اندازه های ورق موجود است.
ورق آلومینیومی در صنایع غذایی
کاربرد ورق آلومینیومی در بسته بندی غذایی

ورق های آلومینیومی چگونه ساخته می شوند؟

آلومینیوم در حال حاضر به طور انحصاری از بوکسیت خام استخراج می شود. بوکسیت خام سنگ معدنی که در انواع خاک های سنگین رسی مانند چندین متر زیر سطح زمین یافت می شود. سپس این سنگ معدنی در محلول آهک داغ و سود سوزآور تصفیه می شود و آلومینا، یک پودر اکسید سفید تولید می کند. هنگامی که با الکتریسیته و کربن (برای ایجاد CO2) در دماهای بالا ترکیب می شود، این اکسید فلز مایعی را تولید می کند که آن را آلومینیوم می نامیم.
این فلز مایع سپس بسته به کاربرد نهایی آن به انواع مختلف شمش یا آلیاژ تبدیل می شود. آلومینیوم در نظر گرفته شده برای لوله ها، میله ها، ورق ها و نبشی ها معمولاً به شمش هایی تبدیل می شود که می تواند تا ۲۰ فوت طول داشته باشد (و وزن آن تا ۲۰ تن!) اما دارای خواص بسیار شکل پذیر است. این امر باعث می‌شود که آنها را در دماها و فشارهای مختلف بغلتانید یا فشار دهید تا صفحات، ورق‌ها، فویل‌ها و سایر اشکال تقریباً هر ضخامت مفیدی تولید شوند.

ورق های آلومینیومی برای چه مواردی استفاده می شود؟

با توجه به خواص بی‌شمار و منحصربه‌فرد آن‌ها(قیمت، نازک بودن و طرح داربودن)، استفاده از ورق‌های آلومینیومی تقریباً بسیار متنوع و گسترده است که نمی‌توان جدول بخصوص و جامع ارائه کرد. با این حال، در این بخش به برخی از کاربردهای رایج‌تر پانل‌ها و صفحات آلومینیومی که در طیف گسترده‌ای از محیط‌های صنعتی، طراحی و ساخت‌وساز یافت می‌شوند، خواهیم پرداخت.

الف) بام ها

ورق های سقف آلومینیومی به دلیل ساختار نازک و وزن سبک اما مستحکم با خواص ضد خوردگی عالی یکی از رایج ترین کاربردهای پانل های بزرگتر است.

ب) سقف‌های هنری

ورق‌های آلومینیومی دی‌باند یا کامپوزیت اغلب به عنوان پانل‌های سقف داخلی یا کاشی‌های بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرند که ویژگی طرح دار تزئینی اما سختی را ارائه می‌دهند.

پ) بالکن ها

نرده ها و نرده های آلومینیومی بالکن رایج هستند، بار دیگر به لطف ساختار سبک اما سفت و سخت و این واقعیت که آنها بسیار ضد آب هستند.

ت) قوطی‌های نوشیدنی و سایر ظروف صنایع غذایی

این مواد به‌خاطر غیر واکنشی بودن آن به‌منظور بازیافت و استفاده مجدد، کیفیت غیر آلوده و غیر قابل نفوذ و همچنین بدلیل سبک بودن برای حمل و نقل با قیمت کمتر، بسیار ارزشمند است.

ث) روکش کابل

روکش فلزی کابل معمولاً از فویل های آلومینیومی و سایر ورق های آلومینیومی نازک تشکیل می شود، به دلیل این واقعیت که نسبتاً مقاوم در برابر خوردگی است (و ساخت آن با روش های مختلف اضافی آسان است) و همچنین مشخصات مکانیکی و الکتریکی چشمگیر را نشان می دهد.

ج) پانل های روکش

ورق های کامپوزیت آلومینیومی به دلیل مقاوم بودن در برابر عناصر و وزن سبک، همیشه یک انتخاب پیشرو برای روکش خارجی، عایق داخلی و سایر کاربردهای پانل های طراحی شده در طیف گسترده ای از ساختمان ها و تاسیسات صنعتی، تجاری یا خانگی است.

چ) جرثقیل ها، خرپاها، تکیه گاه ها و وسایل بالابر

مواد سبک وزن مورد استفاده در صنعت بالابر (به عنوان مثال در شاخک های کششی، بوم های بالابر، صفحات بار، پایه های لوله و خرپاهای نگهدارنده) می توانند به افزایش بهره وری و کاهش هزینه های انرژی و همچنین کاهش قیمت ساخت اقلام حجیم کمک کنند.

ح)کاربردهای استرس بالا

آلومینیوم ۶۰۸۲ یک آلیاژ ساختاری با استحکام متوسط ​​با مقاومت در برابر خوردگی عالی است که آن را برای طیف وسیعی از کاربردهای نیروزا مانند آلومینیوم درجه هوافضای T6 و آلیاژهای سازه‌های خودرو ایده‌آل می‌کند.

خ) بازتابنده های لامپ

خواص بازتابی فوق العاده ورق آلومینیوم از نظر گرما و نور، آن را به محصولی ایده آل برای استفاده در طیف گسترده ای از لامپ های بازتابنده آلومینیومی تجاری یا خانگی و لامپ های انتقال حرارت تبدیل می کند.

د) پناهگاه ها

پانل های آلومینیومی به طور گسترده برای ساخت سرپناه های سبک و در عین حال بادوام سرپوشیده و راهروهای بیرونی در مناطق عمومی، محل کار و خانه های خصوصی استفاده می شود.

ت) کاروان ها

انبار و جدول های یدک‌کشی اغلب از صفحه یا ورق آلومینیومی ساخته می‌شوند که حمل آن را سبک‌تر می‌کند و مقاومت زیادی در برابر هوا در مناطق در معرض هوا ارائه می‌دهد.

ت) کف و دیوارها

صفحه آلومینیومی را می توان برای بهبود خواص ضد لغزش و پوشش آسیب دیدگی آجدار کرد که برای استفاده در مناطق پر رفت و آمد ایده آل است. دیوارهای ورق آلومینیومی طرح دار و تزیینی به طور فزاینده ای به عنوان مقاوم، جذاب و به راحتی تمیز می شوند.

ورق آلومینیومی در سقف
کاربرد ورق آلومینیومی در سقف های خارجی

ورق های آلومینیومی در چه سایزهایی هستند؟

طیف گسترده ای از اندازه های ورق آلومینیومی در جدول زیر آمده است، که به صورت صفحه و فویل در سراسر جهان فروخته می شود. به طور کلی، هر پانل آلومینیومی بین ۰.۲ میلی متر تا ۶.۵ میلی متر ضخامت معمولاً یک ورق آلومینیومی در نظر گرفته می شود، در حالی که محصولات نازک تر از این معمولاً به عنوان فویل طبقه بندی و فروخته می شوند. ضخامت های بیشتر از ۶.۵ میلی متر (تقریبا یک چهارم اینچ) اغلب به عنوان صفحه آلومینیومی شناخته می شوند.

ضخامت(mm)موارد کاربرد
۱ورق آلومینیومی ۱ میلیمتر اغلب برای روکش های سبک یا پانل ها استفاده می شود، به ویژه هنگامی که در ساخت کامپوزیت آلومینیومی یا تخته ساندویچ استفاده می شود.
۲ورق آلومینیومی ۲ میل اغلب بر روی پانل های کمی ضخیم تر، مانند پوشش های دیوار داخلی یا صفحه نمایش های خصوصی سوراخ دار یافت می شود.
۵ورق آلومینیومی ۵ میلی‌متری از نظر ضخامت، معمولاً به‌جای «صفحه» به آن «ورق» می‌گویند و اغلب در کف پوش ها مورد استفاده قرار می گیرد.
۶اغلب برای گذرگاه ها و پوشش های کف که برای استفاده در مناطق پر تردد در نظر گرفته شده است، به ویژه در این موارد از ورق آجدار استفاده می شود.
۱۰ضخامت‌های ۱۰ میلی‌متر و بالاتر، اغلب با مشخصات آلیاژ ۶۰۸۲ ساخته می‌شود که آن را برای کاربردهای قوی‌تر مانند محیط‌های سنگین یا نظامی، پانل‌های ماشین‌های سنگین و حمل‌ونقل در مقیاس بزرگ مناسب می‌باشد.

منبع :

https://ie.rs-online.com/web/generalDisplay.html?id=ideas-and-advice/aluminium-sheets-guide


قیمت کلیه مقاطع فولادی

۱ – قیمت انواع ورق آلات فولادی که شامل:    
قیمت ورق سیاه – قیمت ورق آجدار قیمت ورق روغنی– قیمت ورق آلیاژی– قیمت ورق گالوانیزه – قیمت ورق رنگی– قیمت انواع ورق استیل
۲ -قیمت انواع میلگرد که شامل:
قیمت میلگرد ساده – قیمت کلاف آجدار – قیمت میلگرد آجدار
۳ -قیمت تیرآهن که شامل:
قیمت تیرآهن IPE – قیمت تیرآهن زنبوری– قیمت تیرآهن هاش
۴ -قیمت نبشی و ناودانی که شامل:
قیمت نبشی– قیمت ناودانی– قیمت سپری
۵ -قیمت انواع قوطی و پروفیل که شامل:
قیمت پروفیل صنعتی  – قیمت پروفیل مبلی – قیمت پروفیل گالوانیزه – قیمت پروفیل ستونی  قیمت پروفیل زد Z– قیمت پروفیل درب و پنجره

۶ -قیمت انواع لوله های ساختمانی و صنعتی شامل:
قیمت لوله گالوانیزه  لوله  مانیسمان – قیمت لوله مبلی روغنی قیمت لوله گازی روکار و توکار– قیمت لوله اسپیرال قیمت لوله داربستی قیمت لوله های صنعتی